دوازده سال پیکار، دوازده سال زندگی!

آغاز سیزدهمین سال انتشار پیام سندیکا، بر همه دوستداران و نویسندگان این نشریه به ویژه کارگران و جنبش کارگری و سندیکایی شادباش!

وقتی به گذشته نگاه می کنیم هیچگاه در ١٠ مهر سال ١٣٩٠ فکر نمی کردم که نشریه پیام سندیکا بتواند ١٢ سالگیش را جشن بگیرد و ١٢ سال دوام بیاورد. بسیار بودند نشریه هایی که افراد توانمند و کارکشته ای در خود داشته و منتشر می شدند، اما به تعداد انگشتان یک دست نرسیده از انتشار باز می ماندند. همیشه فکر می کردیم در این وانفسای بگیر و ببندها چگونه می توان ماند و از اصول خود هم عدول نکرد. در آن زمان مجله چیستا متعلق به دانشمند طبقه کارگر ریاضیدان برجسته، پرویز شهریاری چاپ می شد و بطور مرتب به دست علاقمندانش می رسید. مجله ای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و تا حدودی ایدئولوژیک. جالب بود این مجله حرفش را می زد اما حساسیت ها را بر نمی انگیخت.

امروز با همه سختی ها، گرانی ها، بی پولی ها، ترس و واهمه ها توانسته ایم ١٢ سال را سپری کنیم. در این مدت زبان گویای طبقه کارگر شده ایم، نشریه ای خبری، فرهنگی، اجتماعی و مهمتر از همه آموزشی برای زحمتکشان. آموزش یک دوره تکامل، سه دوره اقتصاد سیاسی، یک دوره شناخت، و بارها و بارها افشای نقش نئولیبرالیسم در زندگی زحمتکشان. برای نمونه:« نئولیبرالیسم یعنی پشت شیشه نانوایی بنویسند نان نسیه داده نمی شود» برای فرا گرفتن اینگونه نوشتار ساده و پُر مغز یاری بسیاری از دوستان خبرنگار، اساتید سندیکایی به کمک مان آمد. از مجله چیستا آموختیم و هرکسی که می توانست ما را نکته ای بیاموزد با آغوش باز به دیدارش شتافتیم.

از صالح که اولین آرم نشریه را طراحی کرد تا میلاد که با ابتکارش یادنامه استاد شهریاری را منتشر کردیم و به ویژه دوستان نویسنده و خوش قریحه ای چون زنده یاد کازیم عاشقی و شعرای آذری زبان ما چون ذوالفقار و شهرک و امیدی توانستیم نشریه را طراوتی دیگر ببخشیم. از کمک فرجادها برخوردار شدیم که نشریه را توسط دوستان راننده کامیون به اقصا نقاط ایران فرستاد. از راهنمایی های استادان بزرگواری چون جواد مهران گهر هیات مدیره سابق سندیکای کارگران کفاش و مسوول تبلیغات این سندیکا، محمد فراهانی هیات مدیره سندیکای کارگران خیاط، علیرضا فرهادی رییس هیات مدیره دهه ٦٠ سندیکای کارگران شرکت واحد و از بنیان گذاران کانون های بازنشستگی سراسر کشور، اباذر برنگی عضو هیات مدیره دهه ٣٠ سندیکای کارگران کفاش، علی جعفری مرندی عضو هیات مدیره اتحادیه کارگران شمشک در دهه ٢٠، نبی معروفی عضو هیات مدیره تعاونی مصرف کارگران فلزکارمکانیک، محمد حسین خوان یغما عضو هیات مدیره سندیکای کارگران فلزکارمکانیک در دهه ٤٠، فریبرز رییس دانا که تشویق های او باعث شد اقتصاد سیاسی را آموزش دهیم، و دهها دوست و دلسوز کارگران را نمی توانیم از یاد ببریم.

آنچه ما را وا می دارد پایمردی نشان دهیم اشتیاق خوانندگان مجله است و وظیفه ای تاریخی که به عهده ما گذاشته شده است.

تحریریه ماهنامه پیام سندیکا، نشریه سندیکاهای کارگری و زحمتکشان ایران مهر ١٤٠٢