گزارشی از دعوت کارگران ایستگاه گاز بندر دیلم از مسوول سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران برای نمایندگی کارگران و دفاع از حقوق آنان در طرح طبقه بندی مشاغل

به دعوت کارگران و کارکنان ایستگاه تقویت فشار گاز بندر دیلم، مازیار گیلانی نژاد مسوول سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران و نماینده 2 هزار کارگر پروژه ای، به عنوان نماینده کارگران و کارکنان ایستگاه تقویت فشار گاز بندر دیلم در تاریخ 5 تیرماه به مدت 3 روز به دیدار این کارگران رفته و از نزدیک با خواسته ها و مشکلات این عزیزان آشنا گردید. قبل از سفر مازیار گیلانی نژاد، کارگران این ایستگاه با تماسی تلفنی به اطلاع ایشان رساندند که برای مذاکره در رابطه با اجرای طبقه بندی مشاغل، او را به نمایندگی خود به شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاههای آبی خوزستان معرفی کرده اند.
پس از انتقال گیلانی نژاد از فرودگاه به ایستگاه گاز بندر دیلم در روز 5 تیرماه و صرف نهار با کارگران، ساعت 1 بعدازظهر با جمعی از کوشندگان این ایستگاه دیدار و در جریان اجرای طبقه بندی مشاغل آنان قرار گرفت و بطور مفصل در رابطه با چگونگی مذاکره با کارفرما صحبت شد. آنچه در این میان به وضوح آشکار بود تخطی از قوانین اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، طبق قانون کار در این طرح بود.

با توجه به اینکه این کارگران با جابجا شدن پیمانکاران متعدد و اجبار به امضای قراردادهای تحمیلی بخشی از دستمزدشان در طبقه بندی مشاغل اخیر دچار کمترین افزایش شده بود با توافق کارفرما از گیلانی نژاد به عنوان نماینده کارگران ایستگاه گاز بندر دیلم دعوت کرده بودند تا در جلسه ای با حضور کارفرما این اختلاف را طرح و برای حل آن راهکاری مناسب بیابند. بعد از مذاکره با کوشندگان کارگری ایستگاه گاز، عکس هایی به یادگار گرفته شد و مازیار گیلانی نژاد به هتلی در بندر گناوه منتقل شد.

در روز دوم با اضافه شدن گروه حقوقی خانم فرهمند و آقای جوکار جلسه ای عمومی در ایستگاه گاز بندر دیلم در ساعت 9 صبح با حضور اکثریت کارگران و کارکنان برگزار شد. ابتدا گیلانی نژاد ضمن خرسندی از اینکه در میان کارگران است و این گروه را برای مذاکره با کارفرما انتخاب کرده اند، سپاسگزاری کرد. در ادامه کارگران خواسته ها و مشکلات خود را در رابطه با طرح طبقه بندی مشاغل ارایه شده توسط کارفرما اعلام کردند و از گیلانی نژاد و گروه حقوقی خواستند که برنامه خود برای مذاکره با کارفرما را در این جلسه دقیق به اطلاع همه برسانند. ابتدا خانم فرهمند و سپس آقای جوکار قول دادند با بررسی مدارکی که کارگران به آنان ارایه می کنند در جلسه پیش رو با کارفرما مشکلات را طبق قانون به نفع کارگران حل کنند.
در ادامه مازیار گیلانی نژاد ضمن معرفی خود به عنوان مسوول سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران و نماینده 2000 کارگر پروژه ای، به کارگران توصیه کرد:« قانون کار را مطالعه و به قوانین آن احاطه پیدا کرده و از امضای هر مکتوبی که خلاف قانون کار باشد خودداری کنند. در ضمن هیچ قول شفاهی قابل قبول نیست و قابلیت ارایه به محاکم را ندارد، کمااینکه در حال حاضر وزیرکار قول شفاهی به اعضای شورای عالی دستمزد جهت افزایش دستمزد در صورت افزایش قیمت کالاها و یا تورم داده است اما از اجرای تعهد خود شانه خالی می کند. امضای بدون مطالعه هر سندی و احاطه نداشتن به قانون کار باعث بروز اینگونه مشکلات برای کارگران خواهد شد به همین خاطر قانون کار خود را به شما هدیه می کنم تا بتوانید آن را مطالعه و به حقوق خود پی ببرید.»
در این جلسه که کارگران بهره برداری، مکانیک، حراست، اتاق کنترل و سرپرستان ایستگاه حضور داشتند مازیارگیلانی نژاد از اهمیت ایستگاه تقویت فشار، ماهیت امنیتی بودن کار در ایستگاه، خلاف بودن طرح طبقه بندی ارایه شده، که منجر به کاهش دستمزد و رتبه کارکنان شده است را طبق قانون غلط ارزیابی کرده و ماده 3 و 5 آیین نامه اجرای طبقه بندی مشاغل را برای کارگران خواند. او ضمن سپاسگزاری از معاونت شرکت نصب و تعمیر و نگهداری نیروگاههای برق آبی خوزستان و ریاست ایستگاه که اجازه دیدار با کارگران را مهیا کرده بودند گفت:« نبود تشکل کارگری در واحدهای تولیدی منجر به بیراهه رفتن خواسته ها و دست نیافتن به حقوق حقه کارگران خواهد شد. قانون کار اجازه ایجاد تشکل در هر واحد تولیدی را داده است که کارگران باید به سرعت آن را ایجاد کنند. موضوع سختی کار کارگران و ماهیت حساس کار آنان که به آماده باش هر لحظه ای کارگران منجر می شود می بایست در طرح طبقه بندی مشاغل دیده شود. این موضوع تنها به کارکنان بهره برداری و یا مکانیک ختم نمی شود بلکه حراست و حتا رانندگان را نیز شامل می شود. طرح طبقه بندی مشاغل نباید در اتاق های دربسته بلکه طبق قانون کار با حضور نماینده کارگران نوشته شود که این در طرح طبقه بندی کنونی لحاظ نشده به همین دلیل دارای نواقص متعدد است» در ادامه از اهمیت تشکل کارگری در واحدهای تولیدی و نقش آن در تاریخ مبارزات کارگری، برای کارگران صحبت کرد. از مبارزه برای دستیابی به داشتن قانون کار در سال 1325، اهمیت 8 ساعت کار، بازنشستگی در دوران پیری، بیمه تامین اجتماعی و اهمیت یک تشکل کارگری حامی کارگران و همچنین آماج های انقلاب 1357 برای کارگران، سخن راند. اینکه دستمزد وقتی متناسب با تلاش کارگر نباشد انگیزه ای برای کار خوب از دست می رود و نتیجه گرفت :« دستمزد خوب برای کار خوب»
کارگران گفتند که 2 تن از کارگران ماهر ایستگاه به دلیل نگرفتن دستمزد متناسب با کارشان از ایستگاه رفته اند.
در ادامه مازیار گیلانی نژاد در مورد طرح طبقه بندی مشاغل گفت:« طرح طبقه بندی به این دلیل اجرا می شود که کارگر دستمزدش بر حسب توانایی، تجربه، مهارت افزایش یابد. طرح طبقه بندی مشاغل برای افزایش حقوق متناسب با کار و تخصص افراد اجرا می شود. دوستان یادتان نرود باید مزد پایه را افزایش داد و از دل بستن به مزایا باید جدن خودداری کرد. نباید به مزایا دلخوش بود چرا که این پیمانکار این مزایا را می دهد و دیگری نه. در ضمن بعد از فوت کارگر و یا بازنشسته شدن شما، تنها به کارگر فقط حقوقش را می دهند دیگر اضافه کاری و حق بدی آب و هوا و بسیاری از مزایای دیگر داده نمی شود پس تاکید شما و ما باید بر افزایش حقوق پایه باشد تا هر سال افزایش یابد.
بسیاری از افراد فکر می کنند که کارگر معنی منافع ملی و مفهوم آن را نمی داند در حالیکه کارگران تنها طبقه ای هستند که منافع ملی را بسیار دقیق تر از هر طبقه دیگری حس کرده و مفهوم آن را می دانند. بطور مثال شما هنوز قراردادهایتان را به کارفرما نهایی نکرده اید اما به سرکار می آیید نه به این خاطر که به این کار احتیاج دارید بلکه به دلیل اینکه حساسیت کارتان را فهمیده اید و نیک می دانید در کجا کار می کنید»

پس از سخنان گیلانی نژاد کارگران با طرح سوال هایی پاسخ قانون کار را از زبان ایشان شنیدند. او گفت:« همه پرسش های شما در این کتاب قانون شاید یافت نشود اما اتحاد شما بالاترین قانون برای برخورد با معضلات پیش روست. امروز اگر بتوانیم قراردادکار شما را به نحو احسن اجرایی کنیم «وحدت رویه ای» خواهد شد برای حداقل 300 ایستگاه دیگر. پس با کارگران دیگر ایستگاهها ارتباط داشته باشید و این دستاورد را به اطلاع آنان نیز برسانید»

با پایان جلسه عمومی در ساعت 1 ، کارگران همراه با گروه حقوقی و نماینده خود به رستوران رفته و در فضایی بسیار صمیمی نهار خوردند. نهاری بسیار دلپذیر و بومی با میگو.
بعد از نهار، گیلانی نژاد و به همراه گروه حقوقی جلسه ای با کوشندگان کارگری ایستگاه برگزار و در مورد نحوه دفاع از خواسته های کارگران به ترتیب اولویت و اهمیت آن برنامه ریزی کردند.
دفاع از خواسته های کارگران و به ترتیب اهمیت آن: 1- افزایش مزد مبنا و هدایت مبلغ مزایا بر روی مزد مبنا، 2- درست اجرا شدن مسولیت ها از جمله تخصص، مهارت در طبقه بندی مشاغل 3- اجرا شدن آنکالی یا آماده باش در طرح طبقه بندی مشاغل 4- رفع ایراد قانونی مشکل مزد مبنای کاهش یافته در طرح طبقه بندی مشاغل اجرا شده 5- اهمیت و حساسیت کار در ایستگاه. شیوه دفاع از این حقوق با اتکا به قوانین کار را برنامه ریزی کردند.

گیلانی نژاد در دیدار با رییس ایستگاه ضمن سپاسگزاری از ایشان که چنین موقعیتی را ایجاد کردند تا کارگران و نماینده شان رو در رو به طرح خواسته های خود بپردازند، گفتگو کردند.
در پایان این روز گیلانی نژاد کتاب قانون کاری را که همراه داشتند به کارگران ایستگاه هدیه کرده و به رسم رفاقت آن را امضا کرده و به کارگران گفت که:« این کتاب مال شما، اما کتابخانه ای درست کنید و در آن کتابهایی که برایتان مفید است را خریده در کتابخانه گذاشته و همه از آن بهره ببرید»

گروه حقوقی به همراه نماینده کارگران به اهواز منتقل شده و در هتل بوستان اسکان داده شدند.
روز چهارشنبه نمایندگان کارگران مازیار گیلانی نژاد، ابراهیم شیخی نماینده کارگران پروژه ای رامهرمز و مشاور گیلانی نژاد به همراه گروه حقوقی خانم فرهمند و آقای جوکار و 4 نفر از کوشندگان کارگری ایستگاه، ریاست ایستگاه و معاونت شرکت نصب و تعمیر و نگهداری نیروگاههای برق آبی خوزستان و جمعی از اعضای هیات مدیره به همراه مجری طرح طبقه بندی مشاغل آقای نجفقلی طهماسبی ساعت 9 صبح در محل شرکت حضور یافته و در مورد طرح پیشنهادی هیات مدیره بحث کردند. ابتدا معاونت شرکت خیرمقدمی به حاضرین گفت و گیلانی نژاد هم در پاسخ ضمن سپاسگزاری از دعوت و پذیرایی چند روزه صحبت کرد.
در ادامه آقای طهماسبی در مورد اجرای طرح سخن گفت و ضمن تاکید چند باره در خصوص تایید وزارت کار و نمایندگان کارگری استان موضوع را تمام شده و قانونی قلمداد کرد.
در پاسخ گروه حقوقی در مورد اینکه شکایت کارگران از نحوه و اعمال طبقه بندی مشاغل همچنان باقی است و آنان این طرح را قبول ندارند، با مخالفت مدیریت روبرو شد که طرح طبق قانون کار نوشته شده و شما باید مصداقی صحبت کنید به اضافه اینکه مسوولین مربوطه طرح را قانونی و تایید نموده اند.
مازیار گیلانی نژاد گفت:« با این تفاسیر چرا ما را دعوت کرده اید؟ اگر همه چیز قانونی است و ایرادی به طرح وارد نمی باشد؟ خیر، نه تنها طرح غلط اجرا شده بلکه روند قانونی را هم طی نکرده است. بند دوم اصل 43 قانون اساسی که یک قانون بالا دستی است و نمی توان آن را نقض کرد می گوید:« معیشت آحاد ملت باید به گونه ای باشد که آنان وقت داشته باشند به مسایل معنوی خود برسند» این چگونه طرحی است که حقوق کارگران به جای افزایش کاهش داده است؟ صابون آقای طهماسبی در اجرای طرح طبقه بندی مشاغل به تن همه کارگران خوزستانی خورده است که طرح طبقه بندی مشاغل را برایشان اجرا کرده اند، آنها شکایت ها دارند. نمونه بارز آن آقای ابراهیم شیخی است که اینجا تشریف دارد.
طهماسبی گفت:« اینها تهمت است من هر جا طرح را اجرا کردم همه راضی بودند»
گیلانی نژاد ادامه داد:«آقای طهماسبی همانطوری که شما هرچه خواستید حرف زدید و ما هم گوش کردیم شما هم حق ندارید داخل حرف زدن من شوید و اگر فکر می کنید تهمت زده ام می توانید از من شکایت کنید در ضمن چون قرار است قانونی حرف بزنیم اجازه بدهید ماده 3 آیین نامه طرح طبقه بندی مشاغل را بخوانم. ماده 3 می گوید:« کارفرمایان مشمول موظفند طرح طبقه بندی مشاغل کارگاههای خود را با اطلاع نماینده کارگران تهیه و جهت بررسی و اظهار نظر به وزارت کار بفرستند» دقت کنید با اطلاع نماینده کارگر تهیه و بعد جهت بررسی و اظهار نظر به وزارت کار بفرستند. یعنی اگر تایید نماینده کارگر را داشت به وزارت کار فرستاده شود. من که نماینده کارگر هستم از تهیه و جزییات آن نه من و نه دیگر کارگران اطلاع نداریم و طرح از بالای سر ما تهیه شده به همین دلیل طرح را قبول نداریم و قانونی نیست در ضمن این پیش نویس باز هم ماده 7 طرح طبقه بندی مشاغل را نقض کرده است. ماده 7 می گوید:« کارفرمایان مجاز نیستند کارگری را از طبقه مربوطه به طبقه پایین تنزل دهند» در حالی که کارگرانی که اینجا هستند تنزل درجه یافته اند و همین طور ماده 17 را هم نقض کرده اید اینها را من نمی گویم قانون می گوید و شما رعایت قانون را نکرده اید. هی نگویید نماینده کارگر و وزارت کار این طرح را تایید کرده اند، آنها هم غیرقانونی عمل کرده اند که قابل پیگیری است. به عنوان نمونه شما یک ستون برای نگهبان در این طرح دارید که غلط است. در این ایستگاه 3 شغل 1- حراست و حفاظت 2- مونوتورینگ 3- نگهبان وجود دارد که ماهیت شغلشان به نگهبان نمی خورد، شما در این طرح همه را یکی حساب کرده اید، آقای مسوول حراست برایشان توضیح دهید.
مسوول حراست در مورد اجحافاتی که به این گروه شده بود را عنوان نمود.
گیلانی نژاد گفت:« آقای معاون، چون آقای طهماسبی به ایستگاه نرفته و با نمایندگان کارگری مستقر در ایستگاه حرف نزده است و در خانه نشسته این طرح غلط را نوشته است چون نه از ماهیت کار و نه از وضعیت ایستگاه اطلاع کافی نداشته و ندارد.»
خانم فرهمند پیشنهاد کرد بطور مصداقی در حضور همه یکی از موارد طرح بررسی و محاسبه شود. در جریان محاسبه معلوم شد موضوع کاهش حقوق کارگران به دلیل غلط اجرا شدن طرح طبقه بندی تحمیلی قبلی بوده که مزد مبنا را کاهش داده است.
یکی دیگر از مشکلات طرح، موضوع مسوولیت ها و ندیدن آن در طرح بود که باعث نارضایتی همه کارکنان گردیده بود. آقای طهماسبی ادعا می کرد در طرح طبقه بندی مشاغل، چون جایگاهی تعریف نشده لذا به مسوولیت ها پرداخته نشده و موضوع ریالی آن در طرح نیامده است. گیلانی نژاد گفت:« مثلن شما طراح این طبقه بندی هستید، باید آن را طوری طراحی می کردید و به طرح اضافه می کردید وگرنه اگر قرار باشد بطور مکانیک طرح را اجرا کرد دیگر چه احتیاجی به شما هست؟ قانون کار را بخوانید تا وظایف خود را بدانید و به کارگران اجحاف نکنید» طهماسبی در مقابل گفت:« من دیگر با شما حرف نمی زنم» آقای ابراهیم شیخی در پاسخ گفت:« آقای طهماسبی خود کارفرما می گوید نمی خواهم مدیون کارگر باشم بعد شما کاسه داغ تر از آش می شوید و می خواهید از حق و حقوق کارگر بزنید»
موضوع حساس دیگری که مطرح شد موضوع سایر مزایا بود. گیلانی نژاد در این باره گفت:« دوستان وقتی من مُردم دیگر به خانواده من مزایا تعلق نمی گیرد. نه اضافه کاری نه سایر مزایا از جمله بدی آب و هوا. فقط مزد مبناست که شامل حال خانواده می شود پس سایر مزایا هم باید به مزد مبنا اضافه شود که در نبود ما، خانواده دچار مشکل نشود» معاونت شرکت به گیلانی نژاد اخطار کرد که توقع کارگران را بالا نبرید موضوع سایر مزایا طبق شیوه نامه تعیین حقوق و پرداخت فوق العاده کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت تعیین می شود. گیلانی نژاد گفت:« پس سایر مزایا از جمله 14 روز کار 14 روز مرخصی و دیگر مزایای کارکنان نفت را هم باید به کارگران بدهید. اگر قرار است شیوه نامه نفت پایه قرار گیرد پس همه جوانب آن باید برای کارگران تخصیص یابد نه یکی از آنها.»
جناب معاونت بازهم به گیلانی نژاد گفت: «باز هم می گویم توقعات این بچه ها را بالا نبرید.»
پس از بحث های بسیار که گاه به تنش کشیده می شد و با اعتراض های گیلانی نژاد همراه می شد، معاونت تصمیم گرفت صورت جلسه ای تنظیم شود و موضوعات در آن نوشته و همه آن را امضا کنند. مقرر شد:
1-حق سرپرستی به همه سرپرستان و مسوولان حاضر در ایستگاه داده شود بدین صورت که معادل حق سرپرستی مذکور از مبلغ ردیف حسن انجام کار کسر و به مزد مبنا اضافه شود و مابقی ردیف حسن انجام کار تا پایان قرارداد ثابت بماند.
2-عناوین شغلی کارکنان ایستگاه مورد بازبینی قرار گیرد و مکاتبات با کارفرمای اصلی شرکت گاز دیلم منطقه 10 انجام و در صورت موافقت اصلاح گردد.
3- قول شفاهی داده شد یک نسخه از طرح طبقه بندی مشاغل برای کارکنان ایستگاه فرستاده شود.
4- هرچه زودتر تشکل صنفی در ایستگاه ایجاد و نمایندگان منتخب برای مذاکره آتی با کارفرما حاضر شوند.
5- درب دفتر معاونت همیشه به روی کارگران برای طرح مشکلات همیشه باز باشد
پس از پایان مذاکرات 7 ساعته در ساعت 4 بعدازظهر گروه حقوقی، کوشندگان کارگری ایستگاه گاز دیلم و مازیار گیلانی نژاد به همراه معاونت محترم شرکت به غذاخوری کارگران رفته نهار را صرف کردند. پس از صرف نهار و با حضور در دفتر معاونت شرکت صورت جلسه را امضا کرده و هر کدام از افراد نسخه ای از این صورت جلسه را دریافت و عکس دستجمعی گرفتند.

از راست به چپ: آقایان اکبری از کوشندگان کارگری ایستگاه، طهماسبی طراح طبقه بندی مشاغل، گشتاسبی از کوشندگان کارگری ایستگاه، خدری از کوشندگان کارگری ایستگاه، نیک بخش معاونت شرکت نصب و تعمیر و نگهداری نیروگاههای برق آبی خوزستان، کاه کش مدیر مالی شرکت، مازیار گیلانی نژاد نماینده کارگران، خانم فرهمند وکیل حقوق کارگران ایستگاه، جوکار وکیل حقوق کارگران ایستگاه، منتسری ریاست ایستگاه گاز بندر دیلم، آقای ابراهیم شیخی نماینده کارگران پروژه ای رامهرمز و مشاور گیلانی نژاد، رومزی ریاست حراست و حفاظت ایستگاه گاز بندر دیلم.

بعد از این جلسه و پس از چند روز، تشکیل انجمن صنفی کارکنان ایستگاه تقویت فشار گاز بندر دیلم انجام شد و از سوی رییس انجمن صنفی آقای عباس زاده متن زیر برای سندیکا ارسال گردید:
درود بر جامعه زحمتکش کارگری
خواستم از همین جا از طرف کلیه کارکنان ایستگاه تقویت فشار گاز بندر دیلم از جناب آقای مازیار گیلانی نژاد برای حضور در ایستگاه و تلاش ایشان جهت احقاق حق کارگران تشکر و قدردانی کنم و در کنار حضور ایشان به منظور دعوی حقوقی از ایشان راهنمایی های بسیاری گرفتیم و به یمن حضور ایشان حرکت و خواست جمعی جهت تشکیل شورای کارگری شکل گرفت و از این بابت هم قدردان و شاکریم.
14 تیر ماه 1402
عباس زاده رییس انجمن صنفی کارکنان ایستگاه تقویت فشار گاز بندر دیلم