نان برای زندگی، نه جان برای نان (15)

تحریم کارگری موثرترین راه تنبیه پیمانکاران متخلف

به گزارش خبرنگاران پیام سندیکا، با گذشت 20 روز از کمپین 20/ 10 اعتصاب به قوت خود باقی است. کارگران رسمی پتروشیمی هنگام طی تماسی با سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران حمایت و همبستگی خود را با کارگران اعتصابی کمپین 20/10 اعلام کردند.

با اعلام کمپین 20/10 پروژه های ایران مال واقع در منطقه چیتگر تهران با بیش از 2000 کارگر به اعتصاب پیوستند و فقط کارگران افغانی که نزدیک به 200 نفر هستند در این پروژه باقی مانده اند. کارگران شرکت های کیسون، پژوهش، جام، فراز لاله زار، پایدار پی سازه، البرز تات همگی به خانه های خود بازگشتند. این پروژه مصداق برده داری نوین است. در این پروژه کارگران بیمه نیستند، خوابگاهها پر از شپش، سوسک، ساس و پتوها کثیف هستند. کانکس ها 6 الی 8 نفر بوده و برای بیش از 2000 کارگر فقط 6 حمام و 20 سرویس بهداشتی کثیف در نظر گرفته شده است که بیشتر مواقع از مایع دستشویی خبری نیست. پیمانکاران نابکار از دادن صبحانه و شام خودداری می کنند. آبگرم فقط در روزهای دوشنبه و 5 شنبه موجود است.

تمام تلاش شرکت ها و پیمانکاران، استخدام کارگر افغانی بیچاره با کمترین دستمزد است تا کارگران ایرانی مجبور شوند برایشان برده وار کار کنند. کارگران افغانی به دلیل نبود امکانات لازم بهداشتی غالبن مریض بوده و فوق العاده کثیف هستند و نمی توانند بهداشتی فردی خود را رعایت کنند. در این پروژه حقوق ها بسیار پایین است برای مثال به کمکی برای 30 روز کار فقط 9 میلیون می دهند که در مقایسه با دیگر کمکی ها که طبق شرایط کمپین در سال گذشته کار می کردند کمکی ها برای 20 روز کار 16 میلیون تومان دریافتی داشتند.

شرکت خیانتکار کیسون که مدیرعاملش در این پروژه مهندس بهزاد شیرزادی است تمام توان خود را برای استثمار کارگر به کار می برد. مسوول کمپ مهندس نجفی به کارگران می گوید:« شرایط بهتر از این نمی شود»

در حال حاضر فقط کارگران افغانی در این پروژه مشغول کارند که امیدواریم با صحبت هایی که توسط کارگران آگاه با آنان می شود آنان نیز به کمپین بپیوندند. هر چند که با این تعداد کارگر پروژه پیش نخواهد رفت.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران از همه کارگران پروژه ای سراسر کشور می خواهد پروژه ایران مال و شرکت های زیر مجموعه اش را تا اطلاع بعدی تحریم کارگری کنند و برای کار به این پروژه جهنمی ورود نکنند.