چرا اعتصاب شد!

از سال ١٣٩٩ و اولین کمپین، سندیکای کارگران فلزکارمکانیک و گروه پایپینگ و اکیپ پروژه ای ها که ستون فقرات کمپین بودند تلاش کردند با مذاکره و نامه نگاری همراه با اعتصاب، حقوق کارگران را کسب کنند لذا اولین نامه را که در آن اهداف کمپین نوشته شده بود ٢٠ روز بعد از اولین اعتصاب در تاریخ ٢٣/٥/٩٩ به وزیرکار شریعتمداری، ریاست جمهوری، قوه قضاییه، رییس مجلس، بازرسی کل کشور، وزیر نفت و آیت اله خامنه ای با پست در ٢٥ مرداد ارسال شد. خواسته های کارگران:« عقب نیفتادن حقوق ها، پرداخت حق بیمه طبق دریافتی کارگر، زمان کاری از ١٠ ساعت به ٨ ساعت، هیات نظارتی از طرف شرکت نفت- وزارت کار-بازرسان منطقه و سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران برای بررسی تخلفات، رعایت قانون اقماری ١٤ روز کار ١٤ روز استراحت برای کارگران پروژه ای، حذف پیمانکاران، پرداخت مزایای قانونی کار، اجازه تشکیل سندیکا و حضور نماینده سندیکا در مجلس» این نامه ها به جز دفتر آیت اله خامنه ای هیچ پاسخگویی نداشت. این نامه به شماره ٢٠١٤٦٧ به تاریخ ١٣/١٠/٩٩ به اداره کار بوشهر ارجاع شد و آقای شهریور هم نتوانست از پس مافیای لانه کرده در پتروشیمی ها برآید و این نامه همچنان در اداره کار بوشهر خاک می خورد. هر چند کمپین سال ٩٩ در خصوص افزایش حقوق موفق بود اما مابقی خواسته ها اجرایی نشد.

با راه افتادن کمپین ٢٠/١٠ در سال ١٤٠٠ نامه هایی به وزارت کار به شماره ٩٣٥٣١ به تاریخ ١٥ شهریور ١٤٠٠ که به امضای ١٩١٠ کارگر پروژه ای رسیده بود ثبت شد و دیداری با مسوول روابط کار وزارت کار دست داد و در مورد تخلفات بصورت مستند صحبت شد و پیرو آن دوباره نامه دیگری به شماره ١٩٨٢٢٩ به تاریخ ١١ دیماه در مورد استمرار تخلفات پیمانکار به این وزارتخانه ارسال شد که منجر به پاسخی در نامه شماره ٥٣٣٤ به تاریخ ١٦ فروردین ١٤٠١ گردید که نوشته شده بود:« در بازرسی های انجام گرفته مواردی چون ارایه قرارداد کار به کارگران و یا پرداخت به موقع حقوق و مزایا بررسی و در صورت عدم اجرا توسط کارفرما، ابلاغیه صادر گردیده است» که معلوم نیست به شرکتی اصلن ابلاغیه ای داده شد یانه؟ به هر حال تخلفات ادامه داشته و دارد.

از سوی دیگر نامه به شماره ٥١٧٨٠ به تاریخ ٩ خرداد ١٤٠١ به مدیرکل بازرسی وزارت کار در خصوص:« عقب افتادن حقوق ها، عدم افزایش حقوق ها به مقدار ٣٨ درصد، مغایرت لیست بیمه ارسالی با عنوان شغلی کارگر و دریافتی اش» مجددن با لیست شرکت های خلافکار( خط لوله گوره به جاسک شرکت پایندان پیمانکار صالحی، پیمانکاران تلمبه خانه شماره ٥ بندرعباس شرکت پایندان، پتروشیمی گچساران شرکت پناه صنعت، شرکت نفت سازه قشم به مدیریت مهندس رنجبران در قشم، پالایشگاه آبادان پیمانکاری های سکاف، اکسیر،IGC ) ارسال شد. که این نامه به شماره ٥٢٣٦٥ به هرمزگان برای بررسی فرستاده شد اما تخلفات ادامه پیدا کرد.

در تاریخ ٢٣ شهریور ١٤٠١ نامه ای به شماره ١٤٣٤٨٧ مجددن برای بازرسی کار ارسال شد که در آن باز هم در مورد تخلفات عادی شده در پروژه ها و به ضمیمه فیلمی از وضعیت سرویس های بهداشتی پیمانکاری شیران ساویس پتروشیمی انتخاب داده شد. اما آنچه اتفاق نیفتاد برخورد با متخلفین بود. این در حالی بود که همه موارد ذکر شده بالا در مذاکرات و نامه های متعدد با بازرسی شرکت نفت، حراست شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) ارایه گردید.

از سوی دیگر در ٢ نامه به شماره های ٨١٥٤٢٦٤٦ به تاریخ ٩ خرداد ١٤٠١ و ٨٣٨٠٢٧١٠ به تاریخ 11 مرداد ١٤٠١ برای رییس اداره کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی ارسال و لیست شرکت های متخلف که در ارسال لیست بیمه، کارگران متخصص خود را کارگر ساده جا میزنند، تلاش کردیم از کلاه رفتن سر سازمان تامین اجتماعی و به یغما رفتن زحمت کارگران پروژه ای در زمان بازنشستگی پرده برداریم و نوشتیم:« در حال حاضر کارگران متخصص اعم از جوشکار، فیتر، داربست بند حقوق ماهیانه ای بیش از ٢٠ میلیون دریافت می کنند که حق بیمه آنان می بایست بطور متوسط بیشتر از ٥ میلیون تومان و یا بیشتر به سازمان واریز گردد، که نمی شود. در سایت ١ پتروشیمی بوشهر فقط ٥ هزار کارگر کار می کنند که ماهیانه می توانند حداقل ٣٠ میلیارد تومان برای سازمان ورودی داشته باشند. اگر بازرسان شما سختگیرانه تر این موضوع را بررسی کنند» این نامه با لیست شرکت های متخلف به سازمان تامین اجتماعی، بازرسی شرکت نفت، حراست مهندسی توسعه نفت (متن) ، اداره کل آموزش شرکت نفت ارایه گردید اما نه حق بیمه ای وصول شد و نه سازمان تامین اجتماعی پیگیر موضوع شد.

در حال حاضر تمامی شرکت های متخلف کارگرانشان امروز در اعتصاب به سر می برند چون هیچ تغییری در رفتار پیمانکاران، و هم اینکه بازرسین شرکت نفت و بازرسین وزارت کار برای جلوگیری از این تخلفات انجام نشده است.

این گزارشی بود به ٢٠٠٠ کارگر پروژه ای از سوی نماینده شان و اعلام بر حق بودن اعتصاب کارگران پروژه ای به مردم ایران.

مازیار گیلانی نژاد مسوول سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران و نماینده ٢٠٠٠ کارگر پروژه ای ١٤ اردیبهشت ١٤٠٢