نه به ستمگری و نئولیبرالیسم!

به گزارش خبرنگاران پیام سندیکا، بزرگداشت روز کارگر 1401 در حالی برگزار شد که 60 هزار کارگر پروژه ای در اعتصابی قدرتمندانه به ستمگری شرکت های پیمانکاری نفت و گاز و سیاست های نئولیبرالیستی، نه گفتند. هر چند تلاش برای اجیر کردن کارگران برای جایگزینی اعتصابیون توسط سخاوت اسدی مدیرعامل منطقه ویژه با شکست روبرو شد و فقط 83 کارگر تمایل به کار کردن در پروژه ها را ابراز داشتند در عوض امسال کارگران پروژه ای در شهرهای خود به دیدار هم رفتند و برای پیشبرد کمپین 20/10 برنامه ریزی و هم قسم شدند تا روز کارگر سال آینده بهتری داشته باشند.

در این روز در شهرهای شوش، ساری، کرمان، اهواز، بازنشستگان راهپیمایی کرده و اعلام کردند از خواسته های خود عقب نشینی نخواهند کرد و مافیای لانه کرده در کانون ها و دولت را شکست خواهند داد. انجمن صنفی کارگرن ساختمانی کامیاران برای چندمین سال پیاپی جشن روز کارگر را در دفتر انجمن جشن گرفتند. در تهران در 4 نقطه قرار بود تجمع برگزار شود:

1-در مقابل مجلس در میدان بهارستان که به دعوت بازنشستگان مستقل متحد(فلزکارمکانیک، بافنده سوزنی، شهاب خودرو، صنعت چاپ). از ابتدای صبح ماموران پلیس از مترو بهارستان مستقر شده و هر کسی را که مشکوک به نظر می رسید از او مطالبه کارت شناسایی و موبایل می کردند. هیچ کسی حق ایستادن نداشت و ماموران لباس شخصی بیش از نیروهای پلیس بودند.

2- مقابل وزارت کار: از ابتدای صبح از مقابل مترو شادمان در دو طرف خیابان نیروهای پلیس و گارد ویژه و لباس شخصی ها مستقر شده بودند و تنی چند از بازنشستگان را دستگیر و به ون انتقال داده و در ساعت 12 آنها را به حراست وزارت کار بردند. تجمع کنندگان به خیابان های اطراف رفتند که متاسفانه توسط لباس شخصی ها متفرق شدند.

3- خانه کارگر: بیش از 500 تن از بازنشستگان و کارگرانی که با اتوبوس به محل خانه کارگر آورده شده بودند که بخشی از آنان فقط توانستند به داخل حیاط بروند و مابقی در خیابان در محاصره پلیس بودند. سخنرانان علیرضا محجوب(دبیرکل خانه کارگر)، حسن صادقی (رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)، اکبر شوکت (رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی)، علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار)، حسین حبیبی (عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) بودند که وضعیت امروز بازنشستگان و کارگران حاصل دست پخت این بی عرضه هاست. در سخنرانی های پر طمطراق پهلوان پنبه میدان بودند.

4- دانشگاه شریف: به همت جمعی از کارگران و مدیریت دانشگاه، جشن روز کارگر در آمفی تاتر دانشگاه از ساعت 8 تا 10 صبح برگزار شد. در این مراسم ضمن ارج گذاری به کارگران شاغل دانشگاه، کارگر نمونه دانشگاه نیز انتخاب شد. امیدواریم که در دیگر دانشگاهها هم این روز جشن گرفته شود.

متاسفانه احضار جمعی از آموزگاران سنندجی، دستگیری جمعی از زنان فعال در دیدار با خانواده آموزگار حبیبی در روز گذشته، دستگیری عطا باباخانی بازرس سندیکای کارگران شرکت واحد در مهرشهر کرج، اخراج 200 کارگر پتروشیمی چوار ایلام، کام زحمتکشان را تلخ نمود. اما خبر خوشحال کننده اینکه کارگر رامپکو دستگیر شده توسط حراست با حمایت کارگران مس سرچشمه آزاد شد.

پیام روز کارگر در سراسر کشور، نه به ستمگری و نئولیبرالیسم و کارگر متحد کارگر بود.