وقوع سیلاب در مجتمع مس سرچشمه

در دهه ی اول مرداد ماه، مجتمع مس سرچشمه شاهد وقوع سیلاب هایی بود که پس از غافلگیر کردن عوامل این مجتمع، در پایین دست و شهر رفسنجان خسارت های جبران ناپذیری را به همراه داشت.
سیلاب عمدتا از ضلع شمال غربی مجتمع، درگاه شهرک مس سرچشمه و مسیر دره گرگی شدت بیشتری داشت؛ هر ساله این مسیر دستخوش بارش های متعدد و جاری شدن سیلاب می گردید که با تمهیداتی نظیر لایروبیِ مسیل شرقی-غربی و احداث کانال های جمع آوری آب سطحی، اخیرا شکل بهتری به خود گرفته بود.
ظاهرا بارش های اخیر با وجود اینکه در مدت زمان های خیلی کوتاهی روی می دادند، اما شدت بیشتری داشتند و شاهد بودیم که در دروازه ی شهرک مس سرچشمه (دروازه ی جلیلی) . بخشی از جاده ی دره گرگی و تلاقی با جاد ه ی سربارکش، کاملا از کنترل خارج شده بود.

فیلم هایی که نشان می دادند خوردرو های پارک شده در دروازه ی جلیلی حرکت کرده و به هم می خوردند ، نشان می دادند که ظاهرا در طراحی همه ی این کانال های جمع آوری آب سطحی، محاسبات درستی انجام نشده بود.
با این حال، به نسبتِ خسارت ها و وحشتی که در نواحی پایین دستِ این مجتمع ایجاد شده بود؛ سیستم جمع آوری آب سطحی در مجتمع مس سرچشمه، درست تر عمل کرده بود.
قابل توجه بود در لحظات جاری شدن سیلاب، عمدتا مدیران ارشد این مجتمع در محل حضور داشتند و تمهیداتِ آنیِ مدنظرشان را اعمال می کردند و برعکسِ شهری چون رفسنجان، در اینجا مدیران صنعتی اثبات کردند که مدیران اجرایی و متخصص تر، همواره از مدیران تشریفاتی و نمایشی موفق ترند.

گزارشگر پیام سندیکا-مجتمع مس سرچشمه