نان و گل سرخ!

آمدیم با دستانی که ثروت از آن تراوش می کند و لشگر نوری که روشنایی را تعلیم می دهد. جشن روز کارگر امسال بی نظیر ترین روز کارگری است که بعد از محدودیت های تحمیلی دهه شصت رقم خورد. این همبستگی را به فال نیک می گیریم.

به گزارش خبرنگاران پیام سندیکا، با آنکه بیش از ٥٠ نفر از سندیکالیست ها و آموزگاران از روزهای قبل بازداشت و احضار شده بودند اما روز کارگر و معلم با همبستگی کارگران، پرستاران، بازنشستگان صندوق های بازنشستگی، آموزگاران، دانشجویان و فعالان مدنی به روز اتحاد تبدیل شد. با فراخوانی که از سوی فرهنگیان و کارگران داده شده بود امروز ١١ اردیبهشت در ٣٩ شهر اراک، کرمانشاه، نورآباد فارس، خمینی شهر، شیراز، الیگودرز، کرج، بوشهر، یزد، اصفهان، هرسین، دلفان، دهدشت، لنگرود، سنندج، مریوان، شوشتر، اسلام آباد غرب، دهگلان کردستان، مشهد، رشت، تهران، یاسوج، همدان، گچساران، شهرضا، اردبیل، لاهیجان، تبریز، ایذه، قزوین، خرم بید فارس، تربت حیدریه، تنکابن، مسجدسلیمان، ممسنی، قیروکارزین فارس، اهواز، داراب فارس تجمع اعتراضی برگزار شد. در بعضی از شهرها چون تهران تجمعی شکل نگرفت، در بوشهر به درگیری فیزیکی رسید، در مسجد سلیمان تجمع یک نفره بود، در شیراز با شکوه و همخوانی شعر همراه شد. این تنوع برخورد پلیس و نیروهای امنیتی در سراسر کشور شکل جدیدی از وضعیت اعتراضات را به وجود آورد.

در تهران از ساعت ها قبل از تجمع، نیروهای گارد ویژه و پلیس سیاسی در میدان بهارستان و حوالی خیابان های منتهی به آن و درب ورودی مترو بهارستان مستقر شده بودند و از افراد کارت شناسایی خواسته و با مسجل شدن کارگر و یا بازنشسته بودن به ون ها منتقل می شدند. انبوه جمعیت در میدان بهارستان و خیابان های اطراف چشمگیر بود اما توسط لباس شخصی ها تارانده می شدند. اما کارگران سندیکایی با شگردهای متنوعی از جمله پخش خودکارهایی که مزین به روز کارگر با امضای سندیکای فلزکارمکانیک ایران بود و برای این روز سفارش داده شده بود و پخش شکلات در حوالی میدان بهارستان ذائقه اعتراض كنندگان را شیرین کردند.

وضعیت شدید امنیتی در میدان بهارستان و حاشیه های ایستگاه مترو بهارستان و خیابان های منتهی به مجلس برقرار شده بود. به هر کسی که مشکوک می شوند سوال می کردند: «آقا کجا داری میری؟ فرهنگی هستی یا بازنشسته، کارت شناسایی تو بده ببینم و غیره..» لباس شخصی ها از شلوغی های پیاده روها و رهگذران عکس و فیلم می گرفتند. اگر حرکت مشکوکی از کسی سر می زد سریع چند نفری دوره اش کرده به طرف ماشین های مخصوص قفس مانند هل می دادند. به گزارش یکی از دستگیر شدگان افراد بازداشتی را به پایگاهی در میدان ارک برده پس از گرفتن موبایل و با اخذ تعهد کتبی و گرفتن عکس ساعت ٣ بعدازظهر آزاد می کردند.

بیش از یکصد نفر زن و مرد شاغل و بازنشسته، کنش‌گر کارگری، دانشجو، عابران، راننده تریلی، و کاسب بازداشت شده بودند. بازداشت شده ها عمومن سالمند بودند باید در حیاط و پناه اندکی سایه و آفتاب انتظار می کشیدند. حتا برای دستشویی رفتن هم چالش زیاد بود.

در قزوین کارگران و بازنشسته ها به اتفاق فرهنگیان در مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کردند. در رشت بازنشستگان طبق معمول در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

آنچه در روزهای قبل شکل گرفت احضار سندیکالیست ها در رشت، تهران بود تا بازدارندگی تجمع رقم بخورد. اما این روز باشکوه تر از همیشه جشن گرفته شد. تا این ساعت ١٢ شب هنوز خبری از زندانی شدن کسی را دریافت نکرده ایم.

گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام ،

و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهاتان زخمدار است …

با ریشه چه می کنید ؟

گیرم که بر سر این باغ بنشسته در کمین پرنده اید

پرواز را علامت ممنوع می زنید

با جوجه های نشسته در آشیانه چه می کنید؟

گیرم که می کشید

گیرم که می برید

گیرم که می زنید

با رویش ناگزیر جوانه ها چه می کنید؟!