یکشنبه های اعتراض!

به گزارش خبرنگاران پیام سندیکا، طبق فراخوان داده شده بازنشستگان در شهرهای تبریز، رشت، اهواز، کرمانشاه، مشهد، قزوین، بابل، در مقابل ادارات سازمان تامین اجتماعی و در تهران تجمع کردند.

در تهران بیش از ٥٠ نفر از بازنشستگان مستقل تهرانی ابتدا روبروی سازمان برنامه حضور یافته و پس از دریافت گزارش کارهای انجام شده ی نمایندگان تهران و شهرستانها طی هفته گذشته که شامل ٢ جلسه با مسئولان کانون بازنشستگان تامین اجتماعی و ارایه نامه اعتراض به خصوصی سازی بانک رفاه کارگران با ۲۱۰۰ امضای کارگران و بازنشستگان به سازمان تأمین اجتماعی بود. از آنجا که نمایندگان مجلس رد دیون دولت به سازمان را که قبلاً تصویب شده بود، وتو کرده بودند گردهمایی به جلوی مجلس منتقل شد. پس از نصب پلاکارد ها و با دادن اولین شعار جهت آزادی کارگر بازنشسته اسماعیل گرامی، سخنران توسط ماموران لباس شخصی در محل تجمع احضار و به او تذکر دادند که شعار سیاسی ندهید. که سخنران گفت:« نمی دانستیم که دفاع از همکار بازنشسته سیاسی می باشد» سخنران را به حضور سرهنگ برده و ایشان اعلام کرد:«ما مطالبه گر هستیم و اصلن در این وضعیت کرونایی راضی به تجمعات نیستیم اما وضعیت زندگی بازنشستگان را مجبور به دفاع از حقوق خود می کند. بدهی دولت اگر پرداخت نگردد بحران اجتماعی درست می شود زیرا در صورت ورشکستگی سازمان، معاش ۴۲ میلیون نفر بازنشسته و خانواده شان به خطر می افتد. خود شما هم بازنشسته آینده هستید» با این حال تجمع ادامه یافت و توسط مأموران از تجمع فیلمبرداری می شد. شعارها: بدهی های دولت پرداخت باید گردد/ همسان سازی دائمی حق مسلم ماست/نیاز ما این زمان معیشت است و درمان/ تعدیل اقتصادی فلاکت و بیکاری/تا حق خود نگیریم از پا نمی نشینیم/ کار خصوصی سازان غارت خاک ایران/مجلس انقلابی بگو کجای کاری/بانک رفاه مال ماست خار چشم اغنیاست/نظارت بازنشسته بر صندوق بازنشسته/بیات سازشکار اخراج باید گردد/عیدی بازنشسته مطابق کارگر/بیمارستان های ملکی ایجاد باید گردد/کانون های مستقل خواست مسلم ماست/کار و زحمت مال ما پول و ثروت اغنیا. در ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه ختم تجمع اعلام گردید.

در قزوین و بابل تجمعات کمتر از انگشتان دست بود.

بیش از ٦٠ نفر از بازنشستگان و مستمری بگیران گیلانی که در مقابل اداره کل تامین اجتماعی گرد آمده و بسیاری از حضار تراکت هایی در دست داشتند شعارهایی چون همسان سازی کجا بود دروغ تزویر ریا بود/ همکار و غیر همکار باید شود برابر/ فقط کف خیابون بدست میاد حقمون/حقوق ما ریالیه هزینه ها دلاریه /وعده وعید کافیه سفره ما خالیه /تورم گرانی بلای جان مردم، می دادند با حضور نیروی انتظامی و اقدام به فیلمبرداری از شرکت کنندگان، روبرو شدند . برخی از حضار اظهار می کردند که اطلاع رسانی به خوبی و کامل انجام نشده و در صورت اطلاع رسانی بموقع تعداد بسیار بیشتری حضور می یافتند. یک متن اعتراضی برای لغو بیمه تکمیلی امضا و به سازمان تامین اجتماعی تحویل شد تجمع پس از یکساعت و نیم خاتمه یافت. البته دو تن از بازنشستگان گیلانی نیز به دعوت کانون رشت جلسه ای با معاونت مدیرکل کار،رفاه وامور اجتماعی، ریاست حراست و معاون روابط عمومی آن اداره داشتند. طرح اهم مطالبات در این جلسه یکساعت و نیم طول کشید، محور خواسته ها در دو بخش:

١- مطالبات سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی: الف)افزایش حقوق و سبد معیشت ما طبق تورم ب) ٢٥ درصد باقیمانده از ١٠٠ درصد روند اجرای عملی همسان سازی حقوق و اختصاص اعتبار ٨٩ هزار میلیارد تومان مجلس و نیز عودت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی ج)همترازی دریافت عیدی بازنشستگان با شاغلین د) تجدید نظر مناسب و شایسته بازنشستگان در نحوه انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی با شرکت بیمه آتیه سازان حافظ

٢- مطالبات بازنشستگان گیلان از کانون شهرستان رشت و حومه و بمراتب از کانون استان گیلان و کانون عالی: عدم عملکرد صحیح و شرح وظایف قانونی اشان در چارچوب اساسنامه آن کانون.