ایمنی در مجتمع مس سرچشمه به روش سعی و خطا و فاقد استاندارد

به بهانه ی آمار بالای فوت کارگران در مجتمع مس سرچشمه در سالهای اخیر، گزارشی از گزارشگر پیام سندیکا در این مجتمع دریافت شده است که حاکی از فوت یک کارگر در اثر ریزش خاک در تاریخ ٥ تیرماه سال جاری و آسیب جدی ٤ کارگر در اثر آتش سوزی در شرکت هامون در تاریخ ٦ تیرماه بوده است.

مجتمع مس سرچشمه در سالهای گذشته با آمار سوانح بالا، از استاندارد های پایینی در ایمنی برخوردار است و هر بار با بروز سانحه ای، مسولین مربوطه به فکر تمهیداتی برای پیشگیری از این سوانح می اُفتند.

چند سال قبل بود که برخورد درب تخلیه ی کمپرسی در هنگام تخلیه – در زمان استراحت کارگران- با سر کارگر و فوت او، مسولین را متوجه تعریفِ زمان کار و کنترل بیشتر کرد.

همین طور عبور یک دستگاه دامپ تراک از روی خودرو سواری پیکاپ و فوت یک نفر، آقایان را بر آن داشت که خودرو های سواری را مجهز به پرچم و چراغِ گردان کنند.

عبورِ غلطک در زمان استراحت از روی کارگر و چندین و چند سانحه ی پیش پا افتاده ی این چنینی که جان کارگران را گرفته است؛

و اکنون هم ریزش خاک بر روی کارگر ٣٣ ساله، متاهل و دارای یک فرزند که در همان دم منجر به فوت ایشان شد، آقایان را متوجهِ اصول اولیه ی خاکبرداری کرد.

همه ی این موارد نشان دهنده ی آن است که ظاهرا اصول اولیه ی ایمنی در این مجتمع به سعی و خطا و بروز سانحه منوط شده و تا کسی در این مجتمع تلف نشود، اقدامی برای پیش بینی و پیشگیری انجام نخواهد پذیرفت.

از عوامل دیگر بروز چنین حوادثی، انتقالِ کاملِ مسولیت ایمنی ست به پیمانکاران و مشاورانِ پروژه ها و کنترلِ ضعیفِ ایمنی از سوی عواملِ کارفرمای اصلی!

عدم توجه به شایستگیِ نفرات مستقیمِ مسول ایمنی در ارکان پروژه ها که عمدتا بر اساس روابط انتخاب می شوند و طبعا ضعفِ آموزش نفرات پروژه و الی آخر از این دست… از عوامل دیگر بروز سوانح است.

گزارشگر پیام سندیکا- مجتمع مس سرچشمه