معدنچیان در اعتراض!

بعد از مرگ ۵۲ معدنچی طبس و یک معدنچی در طرزه دامغان روز ۱۸ مهر هم انفجاری در معدن سنگ هفتگل- باغملک ۳ مصدوم برجای گذاشت که به بیمارستان مادر رامهرمز منتقل شدند. این اتفاقات زنجیره ای نشان از ایمن نبودن معادن ایران دارد و از بی مسولیتی کامل مسوولین شهری و وزارت کار و صنعت و معدن و بی شرافتی مالکین معدن، حکایت دارد.
از سوی دیگر ۸ روز است معدنچیان شرکت آسفالت طوس چادرملو در اعتصاب هستند و ۴ کارگر بازداشتی پس از پیگیری همکاران شان و گزاردن وثیقه آزاد شدند. این در حالیست که برای بسیاری از کارگران پیامک احضار به دادگاه آمده است. روز جمعه (دیروز) کارگران به همراه خانواده های خود در محوطه معدن دست به تجمع زده بودند.
این کارگران خواستار همسان شدن دستمزدهایشان با کارگران قرارداد مستقیم و بالا رفتن کیفیت بیمه های تکمیلی خود هستند.

در یک اقدام غیر اخلاقی کارفرما با توجه به موقعیت معدن که در ۸۰ کیلومتری با اولین شهر قراردارد از دادن غذا به ۱۵۰۰ معدنچی خودداری کرده است، تا بتواند این اعتراضات را به شکست بکشاند.
از روز گذشته نیز معدنچیان سنگ آهن مرکزی بافق و سه چاهون اعتراضات خود را آغاز کرده اند و با وجود حضور در نماز جمعه بافق یزد و قول نیروهای مسوول به کارگران جهت توافق، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی زیر بار خواسته های قانونی کارگران نرفت و بدون توافق محل مذاکره را ترک کرد. در حال حاضر سه معدن در اعتصاب هستند.
افزایش حقوق، ایمن بودن محل کار که بخشی از دستمزد کارگران است، درمان با کیفیت و حضور نماینده تشکل کارگری حقیقی کارگران در مذاکرات، از خواسته های اصلی کارگران می باشد.
در شرایط کنونی که فضای سیاسی جامعه در یک تلاطم جنگی به سر می برد، نپذیرفتن خواسته های قانونی کارگران و ناراضی کردن آنان در راستای اهداف دشمن و ضد منافع ملی است. کارفرمایان و مسوولین نئولیبرال نه جان کارگران برایشان اهمیت دارد نه منافع ملی کشور، آنان فقط در خدمت مافیای زر و زور و تزویر قرار دارند.
سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران ضمن حمایت از خواسته های معدنچیان که یک خواست قانونی و انسانی است از همه کارگران می خواهد به حمایت از این کارگران رنج کشیده اعماق زمین ادامه دهند. امید که کارگران همه معادن با هم تماس گرفته و خواسته های بر حق خود را به صورت یکپارچه اعلام و بخواهند.
حمایت از معدنچیان معترض و داغدیده، عین منافع ملی است.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران
۲۱ مهر ۱۴۰۳