کشتار کارگران معدن ادامه دارد!

هنوز ۱۶ روز از حادثه دردناک معدن طبس نگذشته است که دیروز ۱۶ مهرماه ساعت ۱ بعدازظهر معدنچی محمد مهدی پاکدل با ۱۸ سال سابقه و ۵۱ سال سن اهل بجنورد در معدن طرزه دامغان به کام مرگ رفت. محمد مهدی پاکدل که در حال انداختن قلاب به پشت واگن انتقال به نقطه بالاتر بود، به دلیل خارج شدن واگن از ریل، واگن او را به دیواره معدن کوفته و با خرد کردن قفسه سینه اش او را به کام مرگ فرستاد.
نبود تجهیزات استاندارد ایمنی و همچنین وسایل انتقال دهنده مصدومین به خارج از معدن، همچنانکه در معدن طبس هم دیدیم، کارگر مصدوم را با واگن حمل زغال به بیرون معدن انتقال می دهند که نه تنها به مصدومیت بیشتر کارگر حادثه دیده منجر می شود بلکه به دلیل تکانه های واگن و گود بودن واگن، فرد حادثه دیده از ناحیه سر و گردن حتا اگر سالم هم باشد، دچار مصدومیت بیشتر می شود.
خصوصی کردن معادن برای سودجویی بیشتر کارفرمایان و در همین راستا عدم نظارت درست بازرسین وزارت کار و وزارت صنعت و معدن در خصوص ایمن بودن محل کار، مرگ معدنچیان را رقم می زند.

امروز مشخص شده است که در معدن طبس زمانی حسگرهای گاز روشن می شده که بازرسی به معدن ورود می کرده است آن هم برای اینکه بازرس سالم از معدن بیرون بیاید. مقصر اصلی اینگونه حوادث بعد از مالک معدن، وزیر کار است که می گوید:« حادثه غیرقابل پیش بینی بود» و در یاداشتی در روزنامه شرق تحت عنوان:« مقصر کیست» می نویسد:« او نگران این بوده که آتش انتقام شعله ور شود»
وزیری که نه جان کارگران برایش مهم است و نه قانون، فقط حمایت از یک کارفرمای سودجو برایش اهمیت دارد. پس او نیامده قانون را در روابط کار اجرایی کند آمده از جان کارفرمایان مواظبت کند.
سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران با توجه به بی اعتنایی وزارت کار و وزارت صنعت و معادن برای جلوگیری از حوادث کار در معادن ایران، شکایتی را در این خصوص پیگیری خواهد کرد.
ضمن تسلیت به همه خانواده های داغدار معدن طبس و طرزه دامغان و برادران معدنچی، پیمان می بندیم داد این کارگران مظلوم را از کارفرمایان سودجویی که حتا زحمت دادن یک تسلیت به خانواده های داغدار را به خود نمی دهند، از این انسان نماهای سودجو بگیریم.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران