جان برای نان، کشتار برای سود!

ای ایران
ای فلات مغرور
ای گهواره ی خونین قهرمانی
ای یاغی کهن سال تاریخ،
همه بیدادگران را
از دار شکنجه دیرین خویش بیاویز.

خبر تلخ انفجار معدن ذغال سنگ شرکت خصوصی «معدن جو» در طبس که باعث محبوس شدن ۶۹ معدنچی گردید که تاکنون پیکر ۵۱ تن از معدنچیان بیرون آورده شده است. به گفته کارگران انفجار به دلیل متراکم بودن گاز متان رخ داده است.
حوادث در معادن ذغال سنگ ایران فقط در ۳ ماهه نخست امسال ۴ مورد می باشد که فقط به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم به وقوع می پیوندند. هنوز پیکر چهارمین معدنچی شازند در تونل های این معدن به یادگار مانده و یافت نشده است. اینکه چرا «جت فن» مورد نیاز در این معدن به کار گرفته نشده است؟؟ چرا دستگاه نشت یابی گاز عمل نکرده؟؟؟ آیا معدن با این دستگاههای فرسوده استاندارد برای کار داشته؟؟؟ و هزاران چرای دیگر که از سوی مسوولان همیشه بی پاسخ و بی مکافات می ماند. همچنانکه در کشتار ۴۳ معدنچی یورت استان گلستان پاسخی به افکار عمومی کارگران داده نشد.

آیا مسوولان شرکت فیلم بیرون آوردن پیکر معدنچیان را به خانواده های خود نشان می دهند که از چه طریق خانواده را تامین مالی می کنند؟؟
تجهیزات فرسوده، کار در اعماق ۶۰۰ متری زمین، دستمزدهای ۴ برابر زیر خط فقر و مرگی چنین جانکاه و داغی همیشگی برای خانواده‌های جان باختگان نتیجه عملکرد سیاست های نئولیبرالیستی خصوصی سازی و ضد کارگری سرمایه‌داری است که جان کارگر برایش ارزش ندارد. در این سیستم کشتار کارگران با تورم، گرانی، درمان پولی شده، جاده های ناایمن، خودروهای غیر استاندارد، هوای آلوده، نبود ایمنی در محل کار و سفره های خالی انجام می شود. این سیستم ضد انسانی را برخواهیم چید.
مسوول این کشتار نه تنها مدیران شرکت خصوصی بلکه شرکای جرمشان بازرسی وزارت صنعت و معدن و وزارت کار می باشند که با نادیده گرفتن معادن غیر استاندارد اجازه کار به این شرکت های سودجو می دهند. دستورهای بی پشتوانه مقامات برای رسیدگی های بی سرانجام است. کافی است از یکی از کارگران معدن پرسیده شود تا بگوید چه عواملی و چه کسانی باعث انفجار است.

قلب ما در کنار خانواده‌های برادران داغدار و آسیب دیده معدن ذغال سنگ طبس است.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران
بازنشستگان متحد تهران( فلزکار، بافنده، چاپ، شهاب خودرو، فیلکو)
بازنشستگان مستقل قزوین، گیلان، رامهرمز