مشکلات کارگران اورهال در پروژه های نفت و گاز!

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، کارگران اورهال که برای مقاطعی خاص (تعمیرات اساسی صنایع‌ نفت، گاز و پتروشیمی) به کار گرفته می شوند با فشار کاری وحشتناک و گاه دستمزدهای حقیرانه و تحت پوشش قرار نگرفتن قانون کار، استخدام می شوند. بیشترین مدت استخدام این گونه کارگران کمتر از دو ماه است.
یکی از کارگران اورهال پروژه ای اوضاع کار را اینگونه شرح می دهد:
«حدود ۱۰ سال است که برای تأمین معاش خانواده هر سال از سر اجبار هزینه های زندگی و نبود کار برای شرکت در اورهال به پارس جنوبی می آیم.
خود و سایر کارگران روزمزد اورهالی، همگی با سواد و بیشترمان دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستیم و با وجود مهارت و تخصصی که در صنایع نفت در طی سالیان سال حضور در اورهال صنایع نفت داشته ایم تنها به دلیل نبود شغل مناسب هرساله در فصل تابستان در گرمترین و سخت ترین وضعیت کاری تن به این شرایط میدهیم.

در همه صنایع نفت ما کارگران نفت را به بدترین حالت ممکن به کار و بردگی میگیرند و با وجود اینکه همه هزینه های رفت و برگشت به خانه، هزینه های تایید سلامت پزشکی و عدم اعتیاد و… را از جیب خودمان پرداخت میکنیم با مزد ناچیزی که پیمانکاران آن هم با کلی کسورات و تاخیر به ما می‌دهند، با کمترین دریافتی به خانه میرویم و بعد از شش ماه جان کندن در اورهال صنایع بقیه سال را بیکار یا به کارهای ساختمانی و… میپردازیم.با این وضعیت از ابتدای هفته برای شرکت در اورهال پالایشگاه سوم پارس جنوبی در حالی که اورهال با سه روز تأخیر شروع شد، مدیریت پالایشگاه سوم ما را مقابل درب پالایشگاه یا در کمپهای آلوده بدون غذا و آب و جای خواب مناسب نگه داشتند و اعلام کردند که از بابت سه روز تأخیر شروع اورهال، علیرغم معطلی ما در کمپ و مقابل پالایشگاه، مزدی به ما تعلق نمی‌گیرد.
ما در همه صنایع نفت با همین مشکلات مواجه هستیم. اما در پالایشگاه سوم در همه ده سال گذشته هربار با کمترین مزد در بدترین حالت با ما رفتار میکنند.
روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در اولین روز اورهال، در اعتراض به شرایط مکان استراحتمان در پالایشگاه در زیر فِلِر و شرایط بی آبی و بی غذایی، رئیس تعمیرات مکانیک پالایشگاه عباس جوانمردی با رفتار توهین آمیز اعلام کرد:« شرایط همینی هست که می‌بینید. هرکس نمی تواند به او تسویه حساب میدهیم» و
بعد از آن نوروزی نماینده شرکت تکاب صنعت مهر با برخورد فیزیکی و الفاظ توهین آمیز، کارگران را به محل کار فرستاد و با اعتراض ما با معرفی چند تن از همکاران به واحد حراست، آن هم بعد از چند روز معطلی بدون مزد از کار اخراج کرد..
ما ده سال است در این پالایشگاه با همین شرایط مواجه میشویم و همکاران ارکان ثالث که در این پالایشگاه مستمر اشتغال دارند و شب و روز قبل از ما در اعتراض به شرایط بد غذایی و سایر مطالباتشان در اعتصاب بودند تایید کردند که عامل همه زد و بندهای با پیمانکاران و اعتراض کارگران، ناظر اجرای پیمان، رییس تعمیرات مکانیک عباس جوانمردی است که هرچه در این سالها که کارگران به حراست و نهادهای امنیتی گزارش کرده اند متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته و واضح و مشخص است که او از بالا و به همین دلیل، مامور زد و بند با پیمانکاران و چپاول در این سِمت بیشتر از ده سال است خون کارگران را در شیشه کرده است.»
به همه کارگران اورهال اطلاع می دهیم روز کار اورهالی ۷ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان است. همه کارگران برای هر مدت باید توسط کارفرما بیمه شوند و همه قوانین کار از جمله عیدی و پاداش را به مدت کاری که می کنند باید دریافت و در قرارداد ذکر کنند. موارد ایمنی کامل نیز باید لحاظ گردد. تعداد روزهایی هم که برای طب کار و یا هر موضوع دیگری وقت کارگر تلف می شود دستمزد تعلق می گیرد. همچنین غذا، محل استراحت باید تحت استاندارد شرکت نفت باشد. اینها قوانین کمپین ۱۴-۱۴ است و باید توسط کارگران رعایت شود.
از همه کارگران می خواهیم در مورد عباس جوانمردی بی تربیت و نوروزی نماینده شرکت تکاب صنعت مهر اطلاع رسانی کامل کنند تا سندیکا با این افراد برخورد کند.

رعایت قوانین ۱۴-۱۴ باعث بهروزی و سلامت جامعه کارگری است