فعالیت‌های سندیکایی را چگونه شروع کنیم؟

هر اقدام دسته‌جمعی کوچک مانند جویبار کوچکی است که راه را برای رودخانه باز خواهد کرد و فعال سندیکایی مانند راهنمایی است که مسیر جلو رفتن و حرکت را به کارگران نشان می‌دهد. هر اندازه که اقدامات دسته‌جمعی گسترش یابد و حرکت رو به جلو برود، به همان اندازه جویبارها بهم می‌رسند و راهنمایان به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. نکته‌ای که باید در امر تشکل مورد توجه قرار گیرد این است که باید از خواست‌های کوچک شروع کرد تا کارگران به‌ دلیل موفقیت و رسیدن به مطالباتشان، تشویق به شرکت بیشتر در مبارزه شوند. اما البته این کار همیشه مقدور نیست و چه بسا ناکامی‌هایی نیز در جریان مبارزه پیش آید.

گاهی ناکامی‌ها ممکن است به دلیل انتخاب نامناسب شعارها باشد و یا برعکس شعارها صحیح و خوب باشد، اما کارگران هنوز درستی این شعارها را در تجربه درک نکرده باشند. در چنین وضعیتی باید مسائل را موشکافی کرد و با صبر و حوصله لازم برای کارگران توضیح داد که علت چه بوده است. کارگران در جریان حرکت‌های اعتراضی روز بروز تجربه‌های بیشتری بدست می‌آورند.

اما اگر مبارزه فعالان سندیکایی با فعالیت‌های سندیکایی خارج از محیط کار پیوند پیدا نکند، رشد فعالیت‌های سندیکایی در داخل محیط کار بسیار ناچیز خواهد بود. لازم است که فعالیت‌های خارج، یعنی فعالیت‌های کارگران کارخانجات دیگر در سطح شهر و نیز در سراسر کشور در داخل کارخانه مورد نظر انعکاس یابد. از این راه قدرت و اثر بخشی فعالیت‌های سندیکایی سراسر جامعه و پیوند آن با مبارزات داخلی آشکار گشته و کارگران با توان بیشتری دست به اقدامات دسته‌جمعی خواهند زد.

باید از همین امروز به مبارزه متشکل و مشارکت کارگران در سندیکاها توجه بیشتری کنیم. بطور مداوم و پیوسته کار کنیم تا سندیکاهای کارگری و دیگر تشکل هایی که دغدغه بهروزی مردم را دارند، هدایت و راهبری و اشکال دیگر مشارکت را – که به فعال کردن توده‌ها کمک نماید – ایجاد کنیم؛ در محل‌های کار و کارگاه‌های مختلف تمرکز نماییم. هم‌ زمان، سندیکاهای کارگری باید از جنبش سندیکایی بازنشستگان، پرستاران و آموزگاران حمایت و آنها را تقویت نماید؛ چرا که دولت‌ها با سیاست‌های خود زندگی روزانه آنها را بسیار سخت و طاقت‌فرسا نموده‌اند. گسترش فعالیت های سندیکائی در داخل واحدهای کار و پیوند آن با فعالیت های سندیکایی خارج از محیط کار باید بطور مداوم انجام گیرد.

برای رسیدن به خواسته های کارگری مان به سندیکاهای کارگری پیوسته و در راه ایجاد سندیکاهای دیگر در واحدهای تولیدی خود با همکاری و همفکری برادران سندیکایی دیگر اقدام کنیم، تصمیم با ماست!