کمپین در پروژه های نفت، گاز، نیروگاهی برای چیست؟

در میان کارگران پروژه ای نفت، گاز، نیروگاهی کلمه اعتصاب به کمپین معروف گشته است که از سال 1399 تاکنون با خواسته های مختلفی اجرا گشته گردید. در سال 99 بیش از 30 نماینده کارگری از پروژه های مختلف تصمیم به یک اعتصاب سراسری برای به روز شدن حقوق ها و افزایش دستمزدها گرفتند که در تابستان 99 اجرایی شد. در آن زمان در بسیاری از پروژه ها از کارگران در قراردادها تعهد می گرفتند که اولین پرداختی به آنان ششماه بعد از آغاز به کار آن هم در صورت داشتن توان مالی کارفرما پرداخت خواهد شد و کارگر به هیچ وجه حق اعتراض ندارد وگرنه به ماموران امنیتی تحویل خواهد شد. ستاره خلیج از جمله این تعهد گیرندگان بود. لذا اعتصاب سال 99 برای جمع کردن این بساط ظلم کارفرمایان بود که 45 هزار کارگر در آن شرکت کرده و در پایان شهریور با پیروزی قطعی کارگران پایان یافت و افزایش دستمزدها به 3 برابر صورت گرفت.
در اعتصاب سال 1400 نه تنها برای تثبیت پرداخت دستمزد سر هر ماه انجام شد بلکه برای افزایش دستمزدها لیست افزایش دستمزد هر رشته ای سوی سندیکای کارگری هم داده شد که با اعتصاب 125 هزار کارگر و پیوستن کارگران پروژه ای نیروگاهها، بزرگترین اعتصاب و دستاورد کارگری صورت گرفت که بیش از 3 ماه طول کشید و با پیروزی کارگران و افزایش دستمزدها همراه بود.

در اعتصاب سال 1401 که به کمپین 10/20 معروف شد خواسته اصلی اجرای 20 روز کار و 10 روز مرخصی اعلام شد. هر چند که در اعتصاب های سالهای قبل 4/26 به 6/24 و 8/22 تبدیل شد. در اعتصاب 10/20 مقرر شد در قراردادها کارگران 20 روز کار با 8 ساعت کار روزانه را با کارفرمایان بسته و بابت هر ساعت اضافه کار بیشتر از 8 ساعت، مبلغی را توافق کرده در پایان هر 20 روز کار به همراه حقوقشان دریافت و برای 10 روز استراحت به خانه بروند. هر چند که رعایت مقررات 10/20 از جمله افزایش دستمزدها، عقب نیفتادن حقوق ها، لیست بیمه مطابق با دریافتی کارگر و نه کارگر ساده، بهبود وضعیت غذا و محل اسکان، سرویس حمل و نقل کولر دار و مدرن، پاکیزگی و بهبود سرویس های بهداشتی با حضور مازیار گیلانی نژاد نماینده کارگران پروژه ای و پیمانکاران سایت 2 بوشهر توسط ریاست منطقه ویژه لیست شده و به کارفرمایان و پیمانکاران داخل عسلویه و مناطق ویژه و پتروشیمی ها و پالایشگاهها ابلاغ شد.
دوستان کارگر متوجه باشند که اگر کمپینی صورت می گیرد برای آن است که این دستاوردهای گرفته شده توسط کارگران در قراردادها رعایت شود تا بتوانیم در هر سال موارد دیگری از مشکلات را طرح و اجرای آن را به کارفرمایان تحمیل کنیم. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه با سندیکای کارگری در تماس بوده و در هر پروژه با انتخاب نماینده بصورت دست جمعی قرارداد بنویسیم.
تمامی کارگران باید اجازه عقب افتادن دستمزدها را حتا برای یک روز به پیمانکاران و کارفرمایان ندهند.
تمامی کارگران باید بر طبق قوانین ۱۴-۱۴ قرارداد ببندند.
تمامی کارگران باید برای بیش از 8 ساعت کار اضافه کار دریافت کرده و قراردادهای را با 10 ساعت کار امضا نکنند و به وضعیت نامناسب رفاهی خود اعتراض کرده اجازه دغلبازی به کارفرمایان را ندهند.
هدف همه کمپین ها این است که:
1-کارگران به قدرت همبستگی خود پی برده بدانند بدون آنها هیچ پیچی بسته و هیچ داربستی علم و هیچ لوله ای کار گذاشته نخواهد شد.
2-کارگران نه تنها باید قوانین بدست آمده کمپین ها را در طول سال اجرا کنند بلکه نام پیمانکاران حقه باز و بدحساب را به سندیکای کارگری اعلام تا آنان را رسوا کنیم.
3- بدون رعایت قوانین کمپین توسط کارگران، کمپین ها اعلام و اجرا خواهند شد اما دستاوردی نخواهند داشت و باز هم کارفرمایان هر کاری دلشان بخواهد با کارگران خواهند کرد.
4- هیچ رشته ای از شغل های پروژه ای نباید به تنهایی اعلام کمپین کند و یا به تنهایی قراردادی را بسته و پایان کمپین را ابلاغ کنند.  

دوستان کارگر، تاکنون توانسته ایم با همبستگی و اتکا و پشتیبانی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران پیمانکار بدنام فرجود از سایت 2 پتروشیمی بوشهر، صالحی پیمانکار دغلباز و حق خور از خط لوله گوره به جاسک و صدها پیمانکار ریز و درشت دیگر را با تحریم کارگری و پیگیری نماینده کارگران پروژه ای مازیار گیلانی نژاد در تهران، از پروژه ها اخراج کنیم.
کمپین یعنی همه با هم کارگاهها را ترک و همه با هم با موفقیت به کارگاهها بازگردیم.
پیروزی ما در گرو اتحاد و همبستگی محکم ماست.
 زنده باد کمپین ۱۴-۱۴ زنده باد طبقه کارگر

حذف شرکت های پیمانکاری از عرصه های کار خواست همه کارگران ایران است.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران
۱۰ مرداد ۱۴۰۳