گزارش رسیده به پیام سندیکا از پتروشیمی کنگان

درود به کارگران پروژه ای

در شرکت اکسیر صنعت به پیمانکاری محمدی ، در پترو پایدار (پتروشیمی کنگان) خوابگاه کارگران در تپه ی آنتن میباشد و ما به لحاظ قانون اینجا باید ، در هر اتاق ۶ نفر باشیم ولیکن ،اتاق ها ۸ و۹ نفره است وبه سختی می توان زندگی کرد. غذا کیفیت ندارد و کارگر حاضر است گرسنه بخوابد اما معترض نشود کمااینکه هرگونه اعتصاب و اعتراضی صورت گیرد ،کارگر اخراج میشود. درمحل کار سرپرست ها وفورمن ها برخورد خوبی با کارگران دارند و خدا را شکر از نظر اخلاق جو خوبی دارد. اما فشار کاری زیاد است و آمار روزانه فیتاب ۲۰۰ اینچ و جوش ۱۸۰ است. اگر فیتر و جوشکار نتوانند آمار خوبی بدهند، اخراج می شوند.

روز استخدام را نصف حساب می کنند و روزهایی که با کمبود متریال و پایپ روبه رو می شویم، یا ریزش نیرو دارند و یا ‌بمدت ، دو روز باید در خوابگاه بخوابی و حقوق هم نداری.در طول یک ماه شاید ۱تا۸ روزش‌،را بیکار باشی.

یک فرقی ما بین جوشکار و بقیه کارگران گذاشتند و آن این است که جوشکار هااز در پتروـ پایدار تا محل کار پیاده نمی ایند ، ولی بقیه باید این مسافت ،۸۰۰ متری را دو بار در روز پیاده طی کنند

فیترها وجوشکار های با تجربه ،که آمار خود را به خاطر تجربه و سرعت عمل تا قبل از تمام شدن تایم کاری تکمیل می کنند ، اضافه ی اینچی که کار می کنند را به صورت اینچی پول دریافت کرده و از این پول چیزی به کمکی خود نمی دهند.

بزرگواران ، ببینید اکثر بدبختی ها و رنج و زحمت ،به خاطر سهل انگاری و بی تفاوتی، خودمان است. کارگر برای خودش مشکل و دردسر درست ‌میکند. از ماست که بر ماست .

وقتی  فیترها با هم اتحاد کنند  و همه با هم  یک آمار یکسان بدهند  و کسی  به خاطر دو هزار بیشتر  به همکار کم تجربه  و یا کُند کار خود  ظلم نکنند  پیمانکاران هم  نمی توانند سؤاستفاده کنند.

پیمانکار محمدی به من میگفت یک ماه پیش آمار ۱۴۰ بود، الان شد ه ٢٠٠، وقتی پیمانکار دید فیتر  تا ساعت ۲ آمار داد و یه ۶۰ اینچ دیگه هم  اینچی به فیتر پول میده ، حرص و طمعش باعث میشود  و آمار را زیادتر ميکند.وقتی جوشکار سوار ماشین میشود و خودش را از کمکی اش و بقیه بالاتر میداند ، پیمانکارم‌ هم به خود حق می دهد از این اختلاف سو استفاده کرده هر بلایی سر کارگران در بیاورد.

برادران کارگر بیایید متحد شویم و برای مشکلات مان دست جمعی فکر کنیم و دست جمعی ‌عمل کنیم.

اگر مشکل یک نفر را همگی حل کنیم  دیگرآن کارگر پشتیبان بزرگی چون شما دارد. دیگر کارگرنیاز به التماس به پیمانکار و سرافکندگی ندارد.

حق مان را خوردند چون اتحاد نداشتیم و آگاه نبودیم. بیایید دست به دست هم دهیم و نگذاریم حق مان پایمال شود

خواهش میکنم این گزارش را برای همه دوستان پروژای خود بفرستید ،

سپاس با آرزوی سلامتی و تن درستیً برای شما خوبان

کارگر پروژه ای وحید محمدی