به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب اکتبر

تاثیر انقلاب کارگری اتحاد جماهیر شوروی محدود به سرنوشت ساکنان این کشور نبود بلکه تحولی ژرف در جهان بوجود آورد که از چند بعد قابل بررسی می باشد.

١- تاثیر انقلاب اکتبر در کشورهای متحد به نام اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی پایانی بود بر نظام خودکامه و ضد مردمی روسیه تزاری و بهبود شرایط زندگی توده ها کارگران و دهقانان فقیر در این محدود ه های جغرافیایی.

٢- پشتیبانی نظام شوروی از انقلابات و جنبش ها و مبارزات کارگران و دهقانان و ستمدیده گان علیه امپریالیسم جهانی و نظام سرمایه داری و استقرار نظام های مردمی در تعداد زیادی از کشورهای جهان مانند ویتنام، چین، کوبا.

٣- پشتیبانی از نهضت ها و جنبش های رهایی بخش از سلطه سرمایه داری جهانی و پیروزی های چشمگیر در این عرصه از جمله در ایران ، مصر، سوریه، الجزایر.

٤- ایجاد دو قطب قدرت جهانی. در یک قطب نظام سرمایه داری و امپریالیسم و ارتجاع و جنگ افروزان و در قطب دیگر دولت ها نهضت ها و جنبش های ضد امپریالیستی  ضد ارتجاعی  ضد جنگ ، که در نوک این قطب اتحاد شوروی قرار داشت. سندیکاهای کارگری، جنبش جهانی صلح، سازمان های جوانان دمکرات و جنبش زنان برای برابری حقوق از حمایت های بی دریغ کشورهای سوسیالیستی به ویژه اتحاد شوروی برخوردار بودند.

٥- در کشورهای سرمایه داری نیز عقب نشینی های قابل توجه ای از طرف دولت ها به سود کارگران ، دهقانان، و اقشار کم درآمد و متوسط صورت پذیرفته بود که بیشتر با مبارزات الهام گرفته از قطب ضد سرمایه حاصل شده و یا ترس دولت های سرمایه داری و امپریالیستی برای جلوگیری از اوج مبارزات کارگران و زحمتکشان که پشتیبانی انترناسیونالیستی داشتند، عقب نشینی هایی شد.  از جمله این عقب نشینی ها کاهش ساعت کار، بیمه های عمومی، بازنشستگی، بیمه بیکاری، حق داشتن مسکن ، سرویس های رفت و آمد و تعطیلات تابستانی و زمستانی با حقوق…. که اکنون در اروپا بسیار رایج است.

کمترین ثمره انقلاب اکتبر در ایران پس از روی کار آمدن اتحاد شوروی و تاکنون مرزهای شمالی امن ترین مرزهای کشور هستند.

اما با فروپاشی اتحادجماهیر شوروی و بلوک شرق، کشورهای امپریالیستی و دولت های ارتجاعی و حامی سرمایه داران گام به گام  تمام دستاوردهای تاریخی طبقه کارگر و محرومان را مورد هجوم قرار داده و عطش سیری ناپذیر خود را برای انحصار سرمایه به شکلی عریان در نئولیبرالیسم به نمایش گذاشته اند. در این مسیر نه تنها دسترنج و حقوق کارگران و محرومان جهان در معرض این تهاجمات قرار گرفته بلکه زیست در روی کره زمین هم با آینده ای مبهم روبروست.

 سرمایه داران با پشتیبانی حکومت ها همه امکانات مادی و معنوی اقتصادی و سیاسی و نظامی و امنیتی را به خدمت خود گرفته اند و هر چیزی را که مقدور باشد به سرمایه تبدیل می کنند، آنهم در انحصار عده ای قلیل و به شکلی سازمان یافته و با پشتیبانی دولت ها و سازمان های بین المللی که خود بنا نهاده اند مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان های نظامی با هدف تجاوزگرانه مانند ناتو و اتحادهای منطقه ای بر علیه کشورهایی که بخواهند استقلال ملی داشته باشند، مقابله می کنند.

هجوم سرمایه به شکلی خطرناک زیست در کره ی زمین را به خطر انداخته است. بخش وسیعی از جنگل ها، مراتع، حیات وحش، زمین های قابل زراعت، منابع آب، و سمی نمودن زمین با محصولات تراریخته به شکل جدی آسیب دیده اند و یا در معرض آسیب قرار گرفته اند. درصد قابل توجهی از انسانها و جانوران از هوای سالم و اکسیژن کافی بی بهره شده اند. دمای کره زمین به شکلی خطرناک افزایش یافته که بیشترین سهم این افزایش مربوط به تعدادی کارخانه عظیم می باشد که سود فعالیت آنها به جیب چند نفر بیشتر نمی رود. بی دلیل نیست که امسال ترامپ از سازمان جهانی محیط زیست امریکا را بیرون کشید.

امروز دیگر بحث خوردن خوردن ها به ربا خواری و حرام خواری و رانت خواری محدود نمی شود. امروز بحث ، بحث زمین خواری ، آب خواری، خاک خواری، جنگل خواری، دریا خواری و…… مطرح می باشد که در کشور خودمان به وضوح رواج یافته است. مانند خشک شدن دریاچه ارومیه .  

با این وضعیت قبل از اینکه دیر شود کارگران، زحمتکشان، کشاورزان، انسانهای آزادیخواه، اقشار آسیب دیده از این شرایط که نظام سرمایه بر جهان حاکم نموده باید در تشکل های مستقل صنفی، سازمان های مردم نهاد، احزاب، جمعیت ها، زنان و جوانان در جبهه ای واحد از شرایط موجود اعلام نارضایتی نمایند و با حرکت به سوی همبستگی های جهانی در جهت اقدام مشترک از حقوق انسانی، اجتماعی، سیاسی،  فرهنگی و اقتصادی و مهمتر از همه حق حیات خود دفاع نمایند. قبل از اینکه به نقطه ای غیر قابل برگشت برسیم باید اقدام کرد.

در پایان موضوعی که در یکصدمین سالگرد انقلاب اکتبر چشمگیر بود پرداختن رسانه ها و بنگاههای سخن پراکنی وابسته به کشورهای امپریالیستی و سرمایه داری بود همراه با تحریف ها  تهمت ها  وارونه جلوه دادن واقعیت ها و مخدوش نمودن چهره های انقلابی همراه با اشاره به بعضی واقعیت های این واقعه ی سرنوشت ساز تاریخی.

شاید خیزش ها، اعتراضات، همبستگی ها در سطح ملی و بین المللی که در حال اوج گرفتن می باشند بر علیه وضعیتی که برای انسانها و بطورکلی زیست بر روی کره ی خاکی توسط کشورهای امپریالیستی، حکومت های ارتجاعی و ضدمردمی  بوجود آمده  و آنها را از خواب غفلت بیدار نماید و بخواهند با تحریف واقعیت های این رویداد تاریخی، باز هم مردم را به بیراهه بکشانند.

 

یارمحمد اکبری عضو سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

آذر ١٣٩٦