گزارش سفر نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران به ارمنستان و شرکت در اجلاس دوره ای سندیکاهای کارگری کشورهای مشترک المنافع

به دعوت فدراسیون جهانی ایندستریال و به میزبانی سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان، مازیارگیلانی نژاد نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران در روز 10 مهر 1396 با پرواز خط هواپیمایی ماهان در ساعت 3 بعدازظهر به ارمنستان وارد شد و مورد استقبال هاملت دانیلیان رییس سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان قرار گرفت و با ماشین سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان به هتل «بست وسترن کنگرس» هدایت شد.

سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان با بیش از 9 هزار عضو از جمله سندیکاهای کارگری ارمنستان است.

مازیار گیلانی نژاد پس از ورود به هتل در جلسه دوره ای سندیکاهای کارگری کشورهای مشترک المنافع شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، اوکراین، گرجستان، مولداوی، ارمنستان، بلاروس، قزقیزستان که به ریاست کمال اوزکان، معاون فدراسیون جهانی اینداستریال، گوچا الکساندریا، مسوول سازمان جهانی کار ILO در روسیه، و وازیم باریسوف، مسوول ایندستریال در کشورهای مشترک المنافع که از صبح ساعت 9 در حال برگزاری بود، حضوریافت. در این اجلاس بیش از 60 نفر نماینده ازسندیکاهای این کشورها حضور یافته بودند.

نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران که مورد استقبال سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان قرار گرفته بود در میان اعضای هیات مدیره این سندیکا نشسته و به گزارش اعضای حاضر در اجلاس گوش فرا داد.

در این جلسه اعضای حاضر گزارشی از فعالیت سندیکایی خود ارایه می دادند.

در ساعت 5 بعدازظهر و پس از خاتمه اجلاس، کمال اوزکان معاون فدراسیون جهانی اینداستریال دیدار کوتاهی با نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران داشت. پس از این دیدار مازیارگیلانی نژاد برای آشنایی و گفتگو با هیات مدیره سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان به همراه رییس این سندیکا آقای هاملت دانیلیان به دفتر سندیکا که در ساختمان فدراسیون سندیکاهای کارگری ارمنستان قرار داشت رفته و گفتگو کوتاهی در مورد وضعیت سندیکاهای کارگری ایران داشت.

سر در دفتر سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان

در این گفتگو طرفین در مورد وضعیت سندیکاهای کارگری خود مطالبی را عنوان کردند. دانیلیان اظهار داشت که در ارمنستان کارفرمایان از سندیکاهای کارگری حساب می برند. وقتی به دانیلیان گفته شد که سندیکاهای کارگری ایران از داشتن دفتر محروم هستند و تعدادی از کوشندگان کارگری در زندان به سر می برند برایشان تعجب آور بود. در این دیدار نشریه پیام سندیکا که ماهانه در ایران چاپ می شود به دوستان سندیکالیست سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان داده شد و آنان را شگفت زده کرد. دانیلیان گفت که آنان نیز بولتن سالانه ای برای سندیکا خود منتشر می کنند و باقی مطالب را به سایت اینداستریال ارسال می کنند.

 

پس از این دیدار در هنگام بازگشت از دفتر سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان با دبیرکل فدراسیون سندیکاهای کارگری کل ارمنستان آقای ادوارد توماسیان دیدار کوتاهی دست داد و عکسی به یادگار گرفته شد.

پس از این دیدار به دعوت سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان و به مناسبت هفتمین سال پیوستن این سندیکا به فدراسیون جهانی اینداستریال جشنی در یکی از رستوران های مجلل ایروان برگزار شد که تمامی نماینده گان سندیکاهای حاضر در اجلاس و منجمله نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران دعوت بودند.

 از راست: دانیلیان، رییس سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان – مازیار گیلانی نژاد، نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران – کمال اوزکان، معاون دبیرکل فدراسیون جهانی اینداستریال – وازیم باریسوف، مسوول اینداستریال در کشورهای مشترک المنافع

از راست: وازیم باریسوف، مسوول اینداستریال در کشورهای مشترک المنافع –  دانیلیان، رییس سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان – مازیار گیلانی نژاد، نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران – گوچا الکساندریا، مسوول سازمان بین المللی  ILOکار در روسیه

 

پذیرایی شایان، اجرای آوازهای سنتی ارمنی و آهنگ های قدیمی کارگری به ویژه آهنگ شب روسیه از سوی نوازندگان ارمنی به این جشن رنگ و بویی دیگر داده بود. به افتخار همه کشورهای حاضر در این نشست آهنگی از کشورشان انتخاب و به افتخارشان نواخته می شد.

شب دلپذیر با برش کیک تولد هفتمین سال پیوستن  سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان  به اینداستریال به پایان رسید.

آغاز روز دوم اجلاس

اجلاس با حضور همه فدراسیون های دعوت شده، آغاز شد و نماینده گانی که در روز گذشته گزارش کار ارایه نداده بودند به ارایه گزارش خود پرداختند. سپس نماینده روسیه الکساندرسیدنف به ارایه گزارشی در مورد روند کنونی مشکلات کارگری به اجلاس داد. پس از ایشان گوچا الکساندریا نماینده سازمان جهانی کار در روسیه به سخنرانی پرداخت و به سوالات نمایندگان حاضر پاسخ داد.

در پایان کمال اوزکان در مورد مشکلاتی که جنبش کارگری با آن روبروست و نقش چین در جنبش کارگری و موضوع اپراتورهای رباتیک و اتوماسیون سخن گفت.

پس از صرف نهار، گفتگوی اختصاصی کمال اوزکان معاون دبیرکل فدراسیون جهانی اینداستریال با نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک آغاز گردید. در این گفتگو اوزکان اعلام کرد:

دفاع از اتحادیه های مستقل در ایران را سیاست اینداستریال دانسته و از زمان رسمی شدن عضویت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران به شدت این موضوع پیگیری می شود. اینداستریال در سازمان جهانی کار ILO سیاست مشخص انتقاد از اجرا نشدن مقاوله نامه ها در ایران را پیگیری می کند. همچنین از طریق دولت ها و روابطی که با سازمان های رسمی و بین المللی کارگری دارد از سندیکای فلزکارمکانیک ایران حمایت می کند.

نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران نیز گفت:  شرایط کار در ایران برای سندیکاهای کارگری بسیار سخت است. اما با این حال سندیکا در مراکزی که نفوذ دارد و عضوگیری می کند دلیلش هم اخبار و گزارشات کارگری است که ما از این مراکز بدست آورده و در نشریه و سایت مان منعکس می کنیم.

ما تاکنون چندین بار مورد هجوم قرار گرفته و ضربات متعددی خورده ایم. یک بار سال  88 که تعداد 15 نفر دستگیری در تعاونی مصرف فلزکارمکانیک آن هم در روز اول ماه مه اتفاق افتاد. بار دیگر در سال 93 مازیار گیلانی نژاد به دلیل سازماندهی اول ماه مه در کرج دستگیر شد و امسال هم در 8 اردیبهشت پلیس فتا با شکایت پلیس امنیت به خانه اش مراجعه و کامپیوترش را بردند. هم اکنون نیز به تازه گی رفیقمان حمید شرقی زندانی گردیده بود که در حال حاضر منتظر دادگاهی شدن است.

کار سندیکایی در ایران دارای هزینه بسیار زیادی است. هم اکنون رفیق مان رضا شهابی پس از شکستن اعتصاب غذای 50 روزه از درمان مناسب برخوردار نیست. رفیق دیگرمان جعفرعظیم زاده را برای باقی حکمش به زندان فراخوانده اند که ایشان وضعیت پزشکی مناسبی برای تحمل حبس ندارد. اسماعیل عبدی نیز نیاز به مراقبت های پزشکی دارد و زندان برای او مانند سم است. همه این ها باعث کند شدن فعالیت سندیکایی ما و دیگران می شود.

از جمله کارهای سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران انتشار نشریه ای ماهانه است که بصورت چاپی منتشر می شود که شما می توانید گزارش های کارگری را که اعضا سندیکا از مراکز کارگری می فرستند را ببینید.

( در این لحظه کمال اوزکان دو شماره آخر نشریه را مورد توجه قرار داد و به سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران درود فرستاد) 

ما مایل هستیم که مجمع عمومی برگزار کنیم و حتا در سال 93 نامه ای به وزارت کار نوشتیم و درخواست مکان برای مجمع عمومی داشتیم که وزارت کار پاسخ داد شما را برسمیت نمی شناسیم. این مشکل تنها سندیکای ما نیست بلکه دیگر سندیکاها هم همین مشکل را دارند و نمی توانند مجمع عمومی بگذارند.

خواسته ما از اینداستریال حمایت از ما در سطح بین المللی است که در حال انجام است. ما خواستار اعزام کارگرانمان به جلسات آموزشی سندیکایی و به روز شدن اعضایمان هستیم. بازدید از سندیکاهای دیگر برای آشنایی با کار سندیکاهای برادر و همچنین ارتباط تنگاتنگ از دیگر خواسته های ماست. ما می خواهیم مطالب ما در سایت فدراسیون جهانی اینداستریال منعکس شود. همچنین خواهان یک اطلاعیه برای آزادی فوری شهابی، توقف دستگیری جعفر عظیم زاده، آزادی اسماعیل عبدی به دلیل مشکلات پزشکی که آز آنها دریغ خواهد شد و شده است، را داریم.

کمال اوزکان، معاون دبیرکل فدراسیون جهانی اینداستریال، اعلام کرد: “خواسته های شما را در اینداستریال مطرح خواهیم کرد.” در پایان عکسی با پرچم فدراسیون جهانی اینداستریال به اتفاق گرفته شد. کمال اوزکان پرچم را به پاس همراهی و همدلی فدراسیون با سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران به مازیار گیلانی نژاد اهدا کرد.

همچنین از ایشان دعوت کرد در مهمانی شامی که به افتخار کمال اوزکان توسط سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان برپا شده است حضور یابد.

پس از صرف شام در رستورانی مجلل و بازگشت به هتل «بست وسترن کنگرس» و در لابی هتل

ایستاده از راست: مازیار گیلانی نژاد نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران – کمال اوزکان معاون دبیرکل فدراسیون جهانی اینداستریال – وازیم باریسوف، نماینده اینداستریال در کشورهای مشترک المنافع – اناستازیا، منشی اینداستریال – ناتالی، منشی اینداستریال – هاملت دانیلیان، رییس سندیکای سراسری کارگران ماشین سازی ارمنستان

نماینده سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران روز چهارشنبه 12 مهرساعت 10 و نیم صبح با پرواز ماهان وارد ایران گردید.