گزارش خبرنگار پیام سندیکا از کارخانه اشی مشی گیلان

شرکت اشی مشی واقع در شهرک صنعتی رشت در ماه رمضان سال جاری بیش از ١١٠ کارگر با سابقه خود را اخراج کرد. تورج محبوبی کارفرمای شرکت قول داده بود که تمام مطالبات کارگران رادر مدت کوتاهی پرداخت کند، در صورتی که بعد از٤ ماه از اخراج کارگران، به تازه گی آذر ماه را به کارگران وعده کرده است. هر کدام از این کارگران از ١٠ میلیون تا ١٩میلیون طلبکار هستند. تمامی نیروهای اخراج شده با سابقه ی بیش از ١٥ سال بوده، که متأسفانه طی این چندسال، نه قانون طرح طبقه بندی اجرایی شده نه از قانون مشاغل سخت و زیان آور برخوردار بوده اند.

این کارگران پا به سن گذاشته در قسمتهای مختلف شرکت اشی مشی به عنوان رکن اصلی و کلیدی مشغول بکار بوده و بدون هیچ گونه مشکل یا حتی کوچکترین جروبحث با شخصی اخراج شدند، و هیچ گونه تعهد اخطاری داخل پرونده شان نمی باشد!

این کارگران وقتی که به شرکتهای دیگر برای کار مراجعه می کنند، با داشتن شرایط سنی مواجه می شوند،یعنی اینکه حتما باید زیر 25 سال سن داشته باشید.

کارگران می گویند:« این آدم به هیچ عنوان شرایط این پرسنل اخراج شده را درک نمیکنه. ما نمیدونیم خودش به خانواده اش چه میدهد که بخورند، که ما را درک نمی کند. در این موقعیتی که داریم زندگی میکنیم اگر بخواهیم نان و پنیر هم بخوریم روزی ١٠ هزار تومن هزینه دارد،حالا این بی وجدان قرار گذاشته که از آذرماه، حدودن ماهی یک میلیون تومان به حسابمان واریز کند. با وجود اینکه چندین بار جلوی شرکت تجمع انجام شد، و حتی فرمانداری و استانداری و خانه کارگر و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در جریان مشکلات و بیکاری و بی پولی ما هستند، متأسفانه حرکتی انجام ندادند که ما از شرمندگی خانواده مون بیرون بیایمدر صورتی که داخل این نیروهای اخراجی کسانی هستند کهدانشجو دارند، مریض دارند، دختر دم بخت دارند، مستاجر هستند» هنوزهم بیمه بیکاری این اشخاص انجام نشده، و در حال سپری کردن سیر اداری خود میباشد.

در حال حاضر این مدیر حقه باز با ترفند یکی از دوستان خود را به عنوان سرمایه گزار معرفی کرده است(آقای رضوانی، که صاحب کارخانه رضوان کارتن و آیین کارتن میباشد) کارگران می گویند:« اون با این کار می خواد دهن خیلی‌ها رو ببنده که تولید نداریم یا فروش انجام نمیشه در صورتی که این شرکت مدت زیادیه که اکثر تولیدات خودرا به کشورهای عربی صادر میکند، و به دلار معامله میشه! جالب اینجاست که اگر پول صادرات به حساب شرکت واریز نمیشد،به تاجرهای عربی باری تحویل نمیدادند»

آقای محجوبی در شهر کرد هم شرکت آب معدنی داشت، بنام کوهرنگ که به دلایلی آن شرکت هم بسته شده است.

این شخص در مسیر جاده حسن رود به زیبا کنار،شرکتی احداث کرده بود بنام سیرنگ خودرو، که قرار بود واردکننده ماشینهای منطقه آزاد باشد که بعد از گرفتن وامهای میلیاردی، تغییر کاربری داده و به مدت ٥ سال به فروشگاه های زنجیره ای پوشاک هپی لند اجاره داده شد.جالب اینجاست که این فروشگاههای پوشاک نیز در صورتی به کارکنان خود عیدی امسال را داد که بخشی از دستمزد خود را از این فروشگاه خرید کرده باشند.