اخبار کارگری برگزاری روز اول ماه مه به گزارش خبرنگاران نشریه پیام سندیکا ، پیام آور سندیکاهای کارگری ایران

1-با کوشش فعالین کارگری در چهارمین سال پیاپی در کارگاههای صنعتی و یکی از انتشاراتی ها، کارفرمایان به مناسبت اول ماه مه ، به کارگران خود مبالغی را به عنوان عیدی کارگری پرداخت کردند.

2- گروههای کوهنوردی کارگری با برگزاری مراسم مختلف از جمله گلگشت و صعود به قله ها ، این روز را گرامی داشتند. در استان البرز هم گروه کوهنوردی کارخانه قالب های صنعتی با برگزاری گلگشتی با حضور خانواده های کارگران این روز را گرامی داشتند.

3- مراسم روز کارگر که توسط خانه کارگر برگزارشد با در گیری 4 اتوبوسی که از ساوجبلاغ استان البرز به تهران با تاخیر  آورده شده بودند، خاتمه یافت. کارگران پس از پیاده شدن از اتوبوس ها پلاکاردهایی مبنی بر آزادی فعالیت سندیکایی و شعار سندیکا سندیکا در دست داشتند که متاسفانه توسط نیروهای امنیتی پاره شد. کارگران در پاسخ به این عمل یک صدا شعار سندیکا سندیکا سر دادند. اعضای خانه کارگر ساوجبلاغ که از این شعار غافلگیر شده بودند ، از کارگران می خواستند که شعارهای رسمی خانه کارگر را بدهند. این کارگران از رفتن به سمت جایگاهی که خانه کارگر برای مراسم رسمی خود انتخاب کرده بود ، خوداری کرده و به ساوجبلاغ برگشتند.

4- در روز شنبه 11 اردیبهشت ، روزکارگر ، اعضای شوراهای اسلامی کار به همراه مسوولین مناطق شرکت واحد اتوبوسرانی در نبود کوشندگان سندیکای کارگران شرکت واحد ، اقدام به پخش گل و شیرینی بین رانندگان نمودند که با سردی و بی اعتنایی رانندگان روبرو شد.

5- کارگران نقاش طبق سنت همه ساله در باغی گرد هم آمده و ضمن گرامی داشت روزکارگر با نواختن سازهای آذری و خواندن اشعار و رقص آذری این روز را جشن گرفتند. بیش از 200 کارگر نقاش در این مراسم شرکت داشتند. پیشکسوتان کارگری و سندیکایی با سخنرانی های خود اهمیت این روز را به کارگران جوان اعلام کردند و از تاریخ مبارزات کارگران و دستاوردهایش سخن گفتند.

6- در 2 کارخانه در شرق تهران با هماهنگی کوشندگان کارگری با مدیریت کارخانه ، در محوطه کارخانه جشن روز کارگر به همراه خانواده های کارگران برگزار شد. این پنجمین سال است که جشن در محوطه کارخانه صورت می گیرد.

7- در بلوک های مسکونی کارگران ، بخصوص در شهر پرند تهران ، کوشندگان کارگری ورودی بلوک ها را تزیین کرده در عصر جمعه 10 اردیبهشت با حضور خانواده های کارگری و جمعی از میهمانانی که از بیرون مجتمع مسکونی آمده بودند ، با بازگویی تاریخچه روزکارگر و شعر خوانی های دست جمعی ، شروع به پایکوبی و دست افشانی نمودند. حضور جوانان در این جشن بسیار چشمگیر بود.

8- در خوزستان در کارخانه های صنعتی شهر با ابتکار کوشندگان کارگری روز کارگر با پخش شیرینی جشن گرفته شد.

9- در پارس جنوبی، کنگان، عسلویه، در کانکس های کارگری ، در روزکارگر با بیان تاریخچه کوتاهی از اول ماه مه، جشن روز کارگر گرامی داشته شد.

10- در بابل ، قائم شهر، عجب شیر، تبریز، ارومیه، ماکو ، کرمانشاه کارگران کارخانه های صنعتی با هدایت و کوشش کوشندگان کارگری با رفتن به دامان طبیعت با خانواده های خود این روز را جشن گرفتند.

11- با احضار سه تن از کوهنوردان سرشناس استان البرز  به نام های کامبیز بختیاری مسوول هیات کارگران ، امیر تخیری مسوول گروه کوهنوردی بازنشستگان ، مازیار گیلانی نژاد عضو گروه کوهنوردان فلزکار به اداره اطلاعات استان البرز ، گلگشت خانوادگی هر ساله هیات کوهنوردی کارگران استان البرز به مناسبت روز کارگر لغو شد. فدراسیون ورزش کارگری با عقب نشینی از برنامه گلگشت که در برنامه هرساله اش گنجانده شده است ، طی نامه ای رسمی از کارگران خواست به جای گلگشت به نماز جمعه بروند.

federation